Cum luna mai abia s-a dus la „culcare”, piața de publicitate a scos pe piață cifrele pentru luna aprilie, stabilind lista cu cele mai vizibile branduri la TV, radio și presă scrisă.
Conform ultimei analize de monitorizare mediaTRUST, efectuată în perioada 1-30 aprilie 2023, Kaufland a reușit să-și adjudece poziția de lider în topul celor mai vizibile branduri la nivelul televiziunii și radioului. Profi s-a clasat pe locul doi, iar Lidl a completat podiumul de pe poziția a treia.
Jocurile de noroc, prin operatorul Superbet, au câștigat la capitolul „presă scrisă”, pe care arată liderul pariuri din România (cu o cotă de piață de circa 60%) arată că o menține în viață. Ar fi dominat, probabil, și segmentul TV, dar, se știe, pe „sticlă”, spoturile sunt restricționate de lege la intervalul 23-6 și la evenimentele difuzate în direct.
În plus, se discută tot mai intens pe seama oportunității de a interzice total reclamele la jocurile de noroc, așa cum se întâmplă deja în alte țări de pe continent, precum în țări aflate în diferite stadii de dezvoltare, cazurile Repubicii Moldova, Belgiei sau Olandei.
Top 5 cele mai vizibile branduri din presa scrisă
În luna aprilie, conform raportului de monitorizare mediaTRUST, SuperBet a fost cel mai vizibil brand în presa scrisă, cu un total de 100 de reclame difuzate, cele mai multe fiind înregistrate în cadrul publicației Gazeta Sporturilor. Lidl ocupă locul doi în clasament, cu un total de 79 de materiale publicitare difuzate în print, optând în principal pentru promovarea în cadrul publicației Libertatea.
Următoarele poziții sunt ocupate de branduri ce promovează suplimente naturale: Sex Power, un stimulent natural pentru stimularea erecției și brand promovat de Hilcon, cu 31 de reclame difuzate în print, este situat pe locul trei. Pe poziția a patra se află Telom-R, un alt supliment alimentar, promovat de Dvr Pharm. Brandul Ultra Potență, un alt supliment alimentar pentru stimularea potenței, brand promovat de Hilcon, ocupă poziția a cincea în clasament.
Cu un rate card estimat la 12,9 milioane de euro și 11.620 reclame difuzate, Kaufland ocupă prima poziție în top. Profi a avut difuzate 9.110 de reclame cu un rate card estimat la 8,4 milioane de euro, în timp ce Lidl, pe poziția a treia, a avut difuzate 8.198 de spoturi cu un rate card estimat la 12,2 milioane de euro.
În lista brandurilor de top se regăsesc și Catena, care s-a clasat pe poziția a patra cu un număr de 7.736 de reclame difuzate și Farmacia Dr. Max, care a înregistrat 6.892 de reclame și un rate card estimat la 9,3 milioane de euro. Cel mai difuzat spot publicitar al Farmaciei Dr. Max în aprilie a fost cel pentru suplimentul alimentar Slaboficat Slim și Urinal Akut, difuzat de 496 de ori la radio și televiziune.
Din Top 5, doar Lidl și Catena bagă bani în reclama din ziare
În perioada monitorizată, 1-30 aprilie, analiza de monitorizare mediaTRUST arată că distribuția reclamelor pe canalele media a consolidat notorietatea brandurilor în special prin intermediul posturilor TV și radio. Potrivit datelor, Lidl și Catena sunt singurele branduri din top 5 care au alocat bugete pentru campanii publicitare în presa scrisă.
eMAG, brandul Dante, se plasează pe locul 6 în topul brandurilor cu cele mai multe spoturi difuzate, având un total de 6.261 de reclame. Cea mai difuzată a fost reclama la peste 300.000 de produse la Super Pret, transmisă la TV. Orange ocupă locul 7 în top, cu 6.080 de mențiuni, iar Penny este pe poziția a opta cu 6.043 de spoturi. Kinder, brand al grupului italian Ferrero, se află pe locul 9, cu un total de 5.861 de reclame pentru produsele sale, cum ar fi batoane de ciocolată, biscuiți, bomboane, ciocolată, ouă surpriză și prăjituri cu ciocolată sau cremă.
Carrefour se situează pe locul 10, având un număr total de 5.795 de spoturi difuzate în toate mediile monitorizate: presa scrisă, radio și TV. Cea mai difuzată reclamă a Carrefour în aprilie, cu un total de 89 de difuzări doar la TV, a fost Marele hit al iaurțelului.
Top 5 cele mai vizibile branduri la TV
În intervalul analizat, Profi, Catena și Kaufland au fost cele mai active branduri la TV. Potrivit datelor furnizate de MediaTRUST, Profi a fost liderul în ceea ce privește numărul de spoturi publicitare difuzate la TV, ajungând la un total de 8.794, cele mai multe dintre acestea fiind transmise pe postul B1 TV, respectiv 1.208 spoturi. Catena se clasează pe locul doi, cu un număr de 7.681 de spoturi publicitare la TV, majoritatea fiind difuzate la TVR 1, cu un total de 1.165 pe acest canal. Kaufland completează podiumul la TV, înregistrând 7.295 spoturi la TV, cele mai multe difuzări fiind la B1 TV, 1.033 de spoturi. Pe locul 4 în topul celor mai vizibile branduri la TV este brandul Kinder al grupului italian Ferrero, cu 5.861 spoturi, cele mai multe fiind la N24, 873. În top 5 la TV urmează Penny, cu cele mai multe spoturi difuzate la N24, 1.043 din totalul de 5.522.
Top 5 cele mai vizibile branduri la radio
În același timp, la radio, Kaufland este liderul clasamentului, cu 4.325 spoturi difuzate. Kiss FM și Europa FM au difuzat cele mai multe spoturi Kaufland, 569 respectiv 562 fiecare.
Cu un total de 3.548 de spoturi difuzate la radio, Lidl ocupă poziția a doua în topul celor mai active branduri la radio. Spoturile Lidl s-au difuzat cel mai des la Magic FM, 490 de spoturi în luna aprilie. Orange închide podiumul, cu 2.900 de spoturi la radio. Pe 4 urmează Carrefour cu 2.675 de spoturi difuzate in aprilie la posturile de radio din România. Radio ZU a difuzat cele mai multe dintre ele, 681. Altex este pe 5, cu 2.382 spoturi difuzate in acest mediu, cele mai multe spoturi difuzându-se la Kiss FM.
Analiza oferă o perspectivă relevantă asupra modului în care brandurile și-au gestionat promovarea în media în această perioadă și poate fi folosită ca un instrument util pentru a înțelege evoluția tendințelor publicitare în diverse domenii. În plus, studiul oferă brandurilor oportunitatea de a evalua eficacitatea strategiilor de promovare și de a lua decizii informate, în funcție de rezultatele obținute.
Despre raport
Studiul a luat în calcul rezultatele monitorizării spoturilor publicitare radio, tv și presă scrisă difuzate în intervalul de timp 1-30 aprilie 2023, la 21 de posturi de televiziune, 12 posturi de radio şi 200 de publicaţii centrale. Prin intermediul aplicaţiei Admonit, mediaTRUST prezintă cele mai vizibile branduri în media.
Costul estimat în euro a fost calculat pe baza valorii de Rate Card.
Despre mediaTRUST
Înființată în 1999, parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. Compania oferă clienţilor săi acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, online, radio şi TV) din 15 ţări din Europa Centrală şi de Est.
Din 2004, este membră organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d'Extraits de Presse), iar în 2014 a devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).