Odinioară simbol al identității locale, tricourile echipelor din Premier League au fost sponsorizate de mărci britanice recunoscute și accesibile: berării, companii de electronice, articole sportive, lanțuri alimentare.
Astăzi, însă, echipamentul cluburilor engleze reflectă o economie globală dominată de interese transnaționale și de un sector special: jocurile de noroc.
Potrivit unei investigații BBC a jurnalistului Daniel Austin, sezonul 2024-25 va vedea 11 dintre cele 20 de echipe din Premier League având un sponsor de pariuri imprimat pe partea din față a tricourilor.
Este o creștere semnificativă față de sezonul precedent, în ciuda faptului că liga a anunțat o interdicție care va intra în vigoare după sezonul 2026-27.
Datele colectate de GlobalData arată că valoarea totală a ofertelor dintre cluburile din Premier League și companiile de pariuri și jocuri de noroc se ridică la 135,43 milioane USD (aproximativ 101 milioane GBP).
O cifră care arată clar cât de importante au devenit pariurile pentru economia fotbalului de elită din Regatul Unit.
Prin comparație, în sezonul inaugural al Premier League, 1992-93, niciun club nu era sponsorizat de o companie de pariuri.
Mai mult de jumătate dintre sponsori la acea vreme aveau sediul în Marea Britanie și vindeau bunuri corporale.
Astăzi, niciunul dintre sponsorii de tricouri nu vinde direct fanilor și doar unul – banca parteneră a lui Liverpool Standard Chartered – este activ legal în Regatul Unit, deși nu oferă conturi curente cetățenilor britanici.
Schimbarea nu este doar economică, ci și geografică. În urmă cu 30 de ani, unii sponsori aveau sediul la doar câțiva kilometri de stadionul echipei.
Astăzi, distanța medie dintre cluburi și sponsori a crescut la peste 4.400 de mile.
Companiile asiatice, adesea cu sediul în paradisuri fiscale precum Malta, sponsorizează tricouri cu unicul scop de a se proiecta pe piețele internaționale, în special în China, unde jocurile de noroc sunt ilegale din punct de vedere tehnic.
Gimmick implică publicitate în Marea Britanie, acolo unde legea permite acest lucru, și ajungerea la consumatorii din Asia prin transmisiuni internaționale ale Premier League.
O strategie care, potrivit profesorului Raffaello Rossi de la Universitatea din Bristol, eludează interdicțiile locale prin exploatarea razei globale a fotbalului englez.
Pătrunderea jocurilor de noroc în fotbal are consecințe și pe plan cultural și social. În primul weekend al sezonului 2024-25, reclamele de pariuri au fost difuzate de peste 29.000 de ori în Marea Britanie, de aproape trei ori mai multe decât în sezonul precedent.
Prezența siglelor de pariuri pe tricouri, panouri publicitare, reclame TV și conținut digital întărește normalizarea jocurilor de noroc ca parte integrantă a experienței fotbalistice.
Un proces care îngrijorează din ce în ce mai mult experții și asociațiile, și ținând cont de faptul că minorii sub 18 ani nu pot purta tricouri oficiale cu acești sponsori, așa cum demonstrează recentul debut al lui Jeremy Monga, de 15 ani, de la Leicester City, cu un tricou „neutru”.