În timp ce în Italia, Liga Serie A și FIGC cer încă o dată abolirea interdicției de publicitate pentru jocurile de noroc, Bulgaria tocmai a introdus una totală, iar Spania discută recenta decizie a Curții Supreme și anunță noi reguli. România nu s-a decis în ce parte s-o apuce.
Interdicția publicității pentru jocurile de noroc continuă să fie un subiect de dezbatere politică în diferite părți ale Europei. O dispută „fierbinte”, care în aceste ore este alimentată de idei noi venite de pe Bătrânul Continent.
Presa bulgară, alimentată cu publicitate de 85 de milioane de euro / Șișkov a ieșit la atac
Cel mai recent exemplu este Parlamentul bulgar, care tocmai a aprobat un proiect de lege - propus de partidele GERB (PPE) și DPS (Renew Europe) - pentru a interzice deschiderea cazinourilor în orașele cu mai puțin de 10.000 de locuitori.
Totodată, se interzice complet publicitatea pentru jocuri de noroc cu câștiguri în numerar pentru toate tipurile de media.
Un blocaj care va cădea ca un topor asupra presei bulgare, în condițiile în care, în 2023, operatorii de jocuri de noroc au cheltuit 85 de milioane de euro pe publicitate în mass-media.
Asociația Radiodifuzorilor Bulgari (ABRO) a avertizat cu privire la efectele interzicerii publicității în jocurile de noroc, menționând că „sustenabilitatea financiară a mass-media, inclusiv prin publicitatea pentru jocuri, este importantă pentru jurnalismul de calitate”.
În timp ce Stilian Șișkov, fondatorul celui mai mare site bulgar de știri sportive - Sportal.bg - și director executiv al Asociației Bulgare de Jocuri de Noroc, avertizează asupra posibilei creșteri a pieței ilegale.
Numele lui Șișkov a apărut în scandalul demiterilor de la publicația „Gazeta Sporturilor”, aflată în proprietatea trustului elvețiano-bulgar Ringier.
Companiile de jocuri de noroc vor putea face publicitate în aer liber doar pe panouri publicitare, la cel puțin 300 de metri de școli, creșe, universități, săli de jocuri și săli sportive, cu excepția celor destinate copiilor.
Publicitatea media va fi permisă doar pentru loteria de stat „Bulgarian Sports Totalisator”, care își folosește profiturile pentru a finanța sportul bulgar.
Ce vrea să facă Spania: țintește să arunce vedetele din reclame
Problema interzicerii publicității revine și în centrul atenției în Spania, unde ministrul Drepturilor Sociale, Pablo Bustindui, a pornit de la recenta hotărâre a Curții Supreme a țării - care a anulat o parte din decretul regal care limitează publicitatea în jocurile de noroc și pariurile online, inclusiv articolul care se opune activității promoționale care vizează achiziționarea de noi clienți - pentru a anunța măsuri noi.
Ministerul va întreprinde o inițiativă legislativă pentru refacerea articolelor suprimate, „dar și pentru extinderea și îmbunătățirea reglementării naționale a jocurilor online” pentru a „proteja tinerii de riscurile jocurilor de noroc”.
În intențiile lui Bustindui, noul regulament va vedea lumina „în cel mai scurt timp posibil” și va include și „o consolidare a mecanismelor de verificare a vârstei în accesul și reglementarea așa-numitelor loot boxes”.
În paralel, Red de Atención a las Adicciones – Unad (Rețeaua de asistență pentru dependențe) i-a cerut ministrului să pună în aplicare „de urgență” regula de „restaurare” a articolelor din decretul privind publicitatea pentru jocurile de noroc, anulată de Curtea Supremă Spaniolă.
Unad îi cere lui Bustindui „consecvență în dezvoltarea acesteia” și își exprimă „îngrijorarea” în legătură cu această anulare și „vidul legal actual”, conform celor relatate de ziarul iberic Azarplus.
Concret, Unad „atrage atenția” asupra articolului 15, referitor la apariția unor persoane celebre în reclame, întrucât, în opinia organizației, „este necesar să se țină cont de influența pe care o pot avea asupra minorilor și tinerilor, mai ales atunci când este vorba despre pariuri sportive”.
Organismul consideră că, deși cazinourile desfășoară activități legale, acestea pot fi „foarte nocive” pentru grupurile „vulnerabile” care suferă de tulburări de jocuri de noroc.
Asta în condițiile în care, prin intermediul internetului, „pot accesa cu ușurință și direct la platformele de pariuri fără nici un fel de limitare”.