Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), în calitate de instituție de reglementare a jocurilor de noroc în România, a anunțat astăzi că legea Simonis, care ar trebui să intre în vigoare duminică - 28 aprilie, la 10 zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial, se aplică ținând cont de o anumit element: valabilitatea autorizațiilor deja emise pentru păcănele.
Operatorii primesc astfel un răgaz nesperat, de cel mult un an, până când le expiră autorizațiile de funcționare la aparatele pe care le dețin în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori.
Mulți agenți economici de la sate și din comune susțin că și-au strâns deja sloturile și erau pregătiți să le transporte în depozite începând de luni (29 aprilie), de teama unor controale care ar fi putut duce la confiscarea bunurilor.
Cu noua condiție apărută peste noapte, legea Simonis are un efect minor.
Spre exemplu, un aparat care a primit autorizație de exploatare pe 1 aprilie 2024 poate funcționa până în martie 2025, astfel că ține deschisă locația respectivă până atunci (în România, autorizațiile se acordă pentru o durată de un an, iar licențele funcționează pe 10 ani).
Este o decizie asumată de ONJN și care ar putea produce tulburări pe linie politică, PSD putând fi acuzat că a inițiat o lege doar de ochii lumii, cu iz electoral.
Redacția l-a contactat pe WhatsApp, încă de ieri, pe Alfred Simonis, iar inițiatorul legii a promis că va răspunde la întrebările formulate de redacție, însă reacția parlamentarului întârzie.
Soluția „decalării” cu cel mult un an a aplicării legii a fost discutată și acum două zile în Consiliul Consultativ al instituției.
Modelul aplicat de ONJN este copiat de la cehi. Autoritățile din Praga au decis să scoată păcănelele din capitală, dar au acceptat să lase agențiile deschise până când expiră autorizația de la ultimul aparat - AICI și AICI detalii.
În România este vorba despre o precizare transmisă între momentul publicării în Monitorul Oficial și data intrării în vigoare a legii, răgaz stabilit în România ca fiind de 10 zile.
Asta pentru că legea nu are norme de aplicare, iar operatorii aveau nevoie de clarificări, pentru ca piața să nu se blocheze. În timp ce unii juriști și Opoziția susțin că ONJN a făcut un abuz, alții consideră că precizările erau necesare.
Alți specialiști susțin că Simonis a făcut oricum legea strâmb: fie n-a știut ce promovează și ce semnează, fie a făcut-o cu temă directă, cunoscând că legea nu se aplică de pe 29 aprilie, iar revolta lui Marcel Ciolacu împotriva industriei jocurilor de noroc a fost una de fațadă.
Anunțul de pe site-ul ONJN, onjn.gov.ro, în care precizările importante apar la ultimul paragraf:
„În atenția organizatorilor de jocuri de noroc
La data de 18.04.2024 a fost publicată în Monitorul Oficial nr.107 Legea nr.107/2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2013 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009.
Astfel, prin prevederile legii au fost aduse completări articolului 15 alineat (2) din O.U.G. nr.77/2009, prin introducerea unei noi litere, lit. b^1), cu următorul cuprins:
“b^1) spaţiul propus, dacă are amplasate mijloace de joc de tip slot-machine astfel cum sunt acestea definite în art. 10 alin. (1) lit. e), trebuie să se afle într-o unitate administrativ-teritorială cu o populaţie mai mare de 15.000 de locuitori. Dovada numărului de locuitori se face prin adeverinţă eliberată de primăria în a cărei rază teritorială se află spaţiul propus.”
La data intrării în vigoare a dispozițiilor legale mai sus expuse, există raporturi juridice născute prin actele administrative (decizii de acordare a autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc tip slot-machine) emise anterior noii prevederi, care își vor produce efectele până la momentul încetării valabilității acestora, cu condiția ca organizatorii de jocuri de noroc să nu aducă modificări condițiilor de exploatare în curs, astfel cum sunt prevăzute la art.15 alin.(6) lit.a) din O.U.G. nr.77/2009, în caz contrar prevederile art.15 alin.(2) lit.b^1) urmând a fi incidente de îndată”.