Au fost studiate cele mai revoluționare tehnici pentru a „agăța” și ține oamenii la jocurile de noroc: de la grupuri de arhitecți și de antropologi până la sisteme tot mai tehnologizate.

O asociație italiană, Ricerca Bolognese, a disecat procedurile perfide folosite de industria jocurilor de noroc. Plaja variază de la metode simplificate și ajunge până la senzorii din monitoare. Toate sunt folosite cu scopul de a „întări constrângerea de a juca și de a împiedica jucătorul să se ridice de pe scaun”.

„Timpul de oprire trebuie redus la minimum. Industria jocurilor de noroc face totul mai ușor și mai rapid”, explică Carla Landuzzi, director științific adjunct al asociației. Pentru a juca „doar atingeți un ecran”, timpii de inactivitate au fost reduși la minimum. Astfel, de la jetoane s-a trecut la monede, apoi, de la acestea, la cărțile de credit. Modificări nu sunt întâmplătoare, ci sunt rezultatul unor studii precise. În spatele lor se află munca „echipelor super-specializate” care rafinează permanent mecanismele.

„Sadism pentru a agăța jucătorii”, sunt descrise metodele. „Este o tradiție care vine din țările anglo-saxone”, explică specialiștii noile mecanisme, vorbind despre „inteligențe care cu sadism sunt folosite pentru a agăța jucătorii, adică să-i atragă la joc și apoi să-i păstreze cât mai mult posibil.

Trebuie pierdută noțiunea de timp și spațiu

Sunt folosiți experți în arhitectură, pentru că „spațiul în care joci este de o importanță extremă”. Lipsa deschiderilor spre exterior, de exemplu a ușilor, înseamnă că „jucătorul nu își dă seama de trecerea timpului”.

Senzorii pe monitoare sunt un element fundamental. Alte competențe sunt oferite de antropologi și de sociologi. Tehnologia își joacă rolul său: în monitoarele de joc sunt inserați „senzori” care urmăresc „să surprindă fizionomia și caracteristicile persoanei care joacă și, cu un soft foarte rafinat, să îi înțeleagă slăbiciunile și dorința”.

Apoi, mai există un aspect „îngrozitor”, și anume acela al valorificării „fragilității umane”. Se fac promisiuni de câștiguri mari, unele neavând corespondent în realitate.

În fine, lipsa de informare dată jucătorilor este utilizată la maximum. „Toată lumea poate vedea că fenomenul este în plină expansiune”, spune Mirella Felice, șefa departamentului de sănătate mintală a AUSL Bolognese.