Paul Nicolau, zis Pescobar, un personaj notoriu în România pe rețelele sociale, face furori pe TikTok cu o ofertă ademenitoare.

Patronul lanțului de restaurante Taverna Racilor, prezentat ca având o situație financiară înfloritoare („face 100.000 de euro pe zi, nu pe lună, câștig”, se jură amicul său, Dumitru Dragomir, fost șef al LPF și partener de afaceri), se pretează la reclame pentru jocuri de noroc.

Pescobar le promite cadou urmăritorilor săi de pe Instagram o mașină Tesla 3. În timp ce vorbește în înregistrările video, are de fiecare dată alături sau în spate sigla Princess Casino.

Pescobar pe TikTok

Bănuiala internauților este că Princess Casino oferă, de fapt, automobilul fabricat de Elon Musk, dar îl folosește pe Pescobar ca agent de promovare profitând de notorietatea lui.

Pe pagina de TikTok a lui Pescobar abundă reclamele la Princess Casino. În momentul extragerii câștigătorului, Paul Nicolau a avut în spate brandul Stero Slots, companie asimilată Princess Casino (mai multe imagini edificatoare, în galeria din josul articolului).

Pescobar susține sus și tare, în timp ce filmează sigla cazinoului, că premiul este oferit de el, fără să implice Princess Casino.

Princess Casino are de dat Tesla 3 la concurs

Cel care se prezintă drept un mare om de afaceri al Capitalei este bănuit că, de fapt, organizează o tombolă mascată. 

Dacă ar fi declarată ca și tombolă, organizatorul ar trebui să achite o taxă de 10% din valoarea premiului oferit, așa cum prevede legea.

În plus, ar trebui să facă o informare prealabilă către ONJN, de unde ar trebui să primească aprobare.

pescobar2
pescobar2

Afirmând că el oferă premiul, Pescobar consideră că nu mai este obligat să achite o astfel de taxă. O Tesla 3 costă în jur de 45.000 de euro.

Se știe că reclama la jocuri de noroc necesită licență clasa a II-a, în cazul în care bolidul este pus la bătaie de firma sau de restaurantul afaceristului.

În mod normal, ONJN ar trebui să-l ia la întrebări și să verifice documentele mașinii, spun surse din piață.

Aceleași surse care au zărit-o recent pe cântăreața Ruby, o altă „icoană” a Princess Casino, la o ediție a emisiunii „Chefi la cuțite” (Antena 1), înainte de ora 23, când casele de pariuri și sălile de jocuri de noroc nu au voie să-și facă publicitate la TV.

Aici, forma de promovare este una mai subtilă și mai rafinată, fiind indusă de faptul că vedeta este asimilată cu imaginea unui anumit cazinou (panourile stradale și blocurile din București sunt pline cu Ruby promițând Tesla Model 3 - vezi imaginea de mai jos).

rubybloc
rubybloc

Se mizează pe faptul că nu poate fi interzisă prezența unei persoane la un show TV cât timp nu afișează mesaje promoționale evidente. AICI, scandalul care a urmat după ce Superbet a făcut reclamă mascată la pariuri, tot după o apariție la Antena 1.

Cum se apără Princess 

Princess Casino are o altă părere. „Articolul 3 din OUG 77/2009 definește foate clar condițiile de încadrare în activitate de joc de noroc.

3) Organizarea oricărui joc de noroc implică existenţa cumulativă a următoarelor elemente: joc şi/sau partidă, taxă de participare sau miză, fond de câştiguri sau premii, mijloace de joc, organizator, participanţi.

Articolul 4 (1) Prin taxă de participare directă se înţelege suma de bani percepută direct de la participant de către organizator în schimbul dreptului de participare la joc”, transmite compania.

„În ceea ce privește legislația jocurilor de noroc, această acțiune nu are nicio obligație legală. Legea nu prevede nici o obligativitate de deținere a licenței clasa a doua pentru reclamă.

Deci, nu este joc de noroc, nu necesită nicio taxă sau licență de tombolă. În această promovare nu există nicio taxă de participare, directă sau disimulată”, mai spun reprezentanții cazinoului.

Ce spune legea

Din punct de vedere fiscal, veniturile din premii sunt reglementate în Capitolul VIII din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal.

Potrivit prevederilor cuprinse în acest capitol, veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decât cele prevăzute la art. 42, precum și cele din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale, potrivit legii (art. 75. alin. (1)).

Venitul net este diferența dintre venitul din premii sau din jocuri de noroc și suma reprezentand venit neimpozabil (art. 76).

Nu sunt impozabile veniturile obținute din premii și din jocuri de noroc, în bani și/sau în natură, sub valoarea sumei neimpozabile stabilită în sumă de 600 lei, realizate de contribuabil:

a) pentru fiecare premiu;
b) pentru câștigurile din jocuri de noroc, de la același organizator sau plătitor într-o singură zi.

Impozitul calculat și reținut în momentul plății este impozit final. Impozitul pe venit astfel calculat și reținut se virează la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut.

Așadar, impozitul pe veniturile sub formă de premii se impun prin reținere la sursă. Obligația calculării, reținerii și virării impozitului revine plătitorului de venituri.

AICI, detalii.

Articolul 11 din Legea Jocurilor de noroc

1) Nu sunt considerate jocuri de noroc şi sunt permise fără autorizare următoarele tipuri de jocuri:

a) tombolele organizate în şcoli, în grădiniţe sau în alte colectivităţi, precum si cele organizate de asociaţii sau fundaţii nonprofit şi care au un caracter distractiv şi nonprofit pentru organizatori. Caracterul tombolei este considerat non-profit atunci când suma totală a taxei de participare este egală cu suma totală a premiilor câştigate, acelaşi principiu aplicându-se şi atunci când este vorba de bunuri sau altele asemenea;

b) jocurile de tip distractiv, exploatate prin intermediul unor maşini, aparate, dispozitive de orice fel şi care nu presupun câştiguri bazate pe elemente aleatorii, ci au ca scop testarea forţei, inteligenţei şi dexterităţii participantului;

c) acţiunile organizate de diferiţi operatori economici, în condiţiile legii, în scopul stimulării vânzărilor şi care nu presupun taxă de participare, respectiv niciun fel de cheltuială suplimentară din partea participanţilor şi nici majorarea preţului pe care produsul l-a avut anterior desfăşurării acţiunii publicitare;

d) jocurile de amuzament sau de natură sportivă, în care este necesar ca jucătorii să manifeste cunoştinţe şi abilităţi de îndemânare şi care nu se bazează cu precădere pe hazard.

2) Pentru acţiunile publicitare organizate de diferiţi operatori economici, în condiţiile prevăzute la lit. c) a alin. (1), se instituie obligativitatea obţinerii în prealabil a unui aviz de la Comitetul de Supraveghere al O.N.J.N.

Redacția l-a întrebat, într-un mesaj privat transmis pe Instagram, și pe Pescobar dacă a pus la cale o tombolă mascată, dar acesta nu a răspuns.