Urmare a articolelor publicate în Playresponsibly despre expunerea făcută de Pescobar pentru Princess Casino, compania Crowd Entertainment Limited, care administrază brandul respectiv, a expediat un punct de vedere pe care îl publicăm mai jos. Ideea articolelor era că orice tombolă trebuie notificată la ONJN. Pe Instagram, Pescobar a susținut că el oferă mașina Tesla, dezinformând lumea în înregistrări video, când bănuielile erau că limuzina a fost oferită Princess, iar brandul ar fi participat astfel la promovarea unei minciuni în spațiul public.

Iată comunicatul Crowd Entertainment:

„Subscrisa, Crowd Entertainment Limited, societate infiintata si functionand conform legilor din Malta, avand sediul social in 2 Spinola Road, St. Julians STJ 3014, Malta, fiind inregistrata in Registrul Comertului din Malta cu nr. C 97517, prin prezenta facem referire la articolele publicate de Play Responsibly avand ca tema unele actiuni de marketing desfasurate pentru promovarea marcii princesscasino.ro.

Nu obisnuim sa reactionam la articolele aparute in spatiul public, insa avand in vedere insistenta cu care sunt publicate articole pe aceasta tema, dar mai ales continutul publicistic care induce in eroare publicul, in replica, solicitam publicarea prezentului punct de vedere de mai jos in aceleasi conditii de vizibilitate si spatiu ca si articolele initiale.

 

Punct de vedere cu privire la urmatoarele articolele publicate de https://playresponsibly.ro/ :

-        Tombolă mascată? Viralul Pescobar a oferit o Tesla 3 cadou promovând un cazinou din data de 17 mai 2024

-        Surse: ANAF și ONJN vor intra în forță peste Pescobar și peste Princess Casino din data de 15 iulie 2024

-        Pescobar umblă la vedere cu Prințesa de la cazinou: ai tras mașinile acolo? din data de 31 iulie 2024

Conditiile de organizare a actiunilor de promovare si necesitatea obtinerii avizului ONJN

Articolul publicat Play Responsibly in data de 17 mai 2024 mentioneaza necesitatea obtinerii unei “aprobari” din partea ONJN pentru activitatea promotionala. 

Mentionam ca in conformitate cu prevederile Art. 3 (3) din Ordonanţa de urgenţă nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc (OUG 77/2007), precum si Art. 6 (5) din Normele metodologice, obtinerea avizului ONJN  de catre un alt operator economic cu privire la o actiune promotionala este necesara doar in cazul in care actiunea intruneste elementele definitorii ale jocului de noroc, asa cum sunt prevazute in OUG 77/2009, respectiv (i) atribuirea unui castig material, (ii) perceperea unei taxe de particpare, a unei mize, (ii) selecţia aleatorie a rezultatelor evenimentelor care fac obiectul jocului.

Astfel, pentru ca o actiune promotionala sa fie considerata joc de noroc trebuie sa implice peceperea unei taxe de participare. Prin urmare, orice actiuni de promovare, indiferent de denumire - concursuri/giveaways/campanii,  care nu implica o taxa de participare (directa sau indirecta) nu se supun avizarii ONJN intrucat nu intrunesc conditiile unui joc de noroc.

In sprijinul acestei argumentații invocam Sentința nr. 11776/2020 din 02-dec-2020 emisă de Judecătoria București Sectorul 3 care a fost menținută prin apelul respins de Tribunalul București, potrivit careia “[…] din coroborarea disp. art. 6 alin. 5 din H.G. nr. 111/2016 cu art. 3 alin. 1 si 3 din O.U.G. nr. 77/2009 rezulta ca obligaţia solicitării si obţinerii avizului ONJN pentru o acţiune promoţionala este aplicabila doar in cazul in care acţiunea promoţionala a unui operator economic îndeplineşte cumulativ elementele definitorii ale jocului de noroc, menţionate mai sus (art. 3 alin. 1).”  

Prin urmare, o actiune promotionala care nu indeplineste conditiile unui joc de noroc nu intra sub incidenta legislatiei in materia jocurilor de noroc si orice persoana fizica sau juridica poate desfasura astfel de actiuni de promovare fara avizul ONJN.

Comparatia cu tombola

Prin articolele publicate in data de 17 mai 2024, 15 iulie 2024 si in data de 31 iulie 2024 ati insinuat ca activitatea creatorului de continut ar fi calificata drept tombola.

Conform prevederilor OUG 77/2009, tombola constituie joc de noroc. Asa cum am aratat mai sus, elementele definitorii ale jocului de noroc prevăzute de Art. 3 (1) din OUG  77/2009 sunt: atribuirea unor castiguri materiale, de regula banesti, ca urmare a oferirii publice de catre organizator a unui potential castig si a acceptarii ofertei de catre participant, cu perceperea unei taxe de participare directe sau disimulate, câştigurile fiind atribuite in baza regulamentului de joc.

Desi in cazul campaniilor si actiunilor de promovare in discutie sunt atribuie premii/castiguri materiale ca urmare a oferirii publice de catre organizatorul campaniei a unui potential castig, lipsesc elementul mizei, nefiind solicitata o taxa de participare directa sau disimulata si nici implica o selectie aleatorie a rezultatelor evenimentelor care fac obiectul jocului. Astfel, nu sunt indeplinite in cazul de fata conditiile tombolei ca joc de noroc.  

Taxele aferente premiilor castigate in urma unor concursuri/loterii publicitare/”giveaways”

Articolul din data de 15 iulie 2024 si cel in data de 31 iulie 2024 fac referire la taxele ce trebuie achitate de organizator pentru activitatea promotionala. 

Veniturile din premiile castigate in urma unor actiuni promotionale (care nu constituie jocuri de noroc) sunt reglementate in mod expres de Codul Fiscal fata de veniturile obtinute din participarea la jocuri de noroc si se impoziteaza cu o cota de 10% din valoarea premiului care depășește suma de 600 de lei.

In cazul in care societatea noastra a oferit astfel de premii, absolut toate taxele astfel cum sunt definite in Codul Fiscal au fost declarate si platite catre organul fiscal competent ca urmare a retinerii la sursa.

Societatea noastra a incheiat si va incheia in continuare diverse contracte de marketing cu societati sau persoane care organizeaza astfel de actiuni de promovare. Pentru actiunile promotionale care implica acordarea unui premiu desfasurate  de aceste contra-parti, retinerea si transferul impozitului pentru venitul din premii constituie obligatia organizatorului acelui concurs sau campanie.

Tipuri de actiuni de promovare

Fata de alegatiile publicatiei cu privire la relatia dintre societate si creatorii de continut care incalca prevederile legale, va rugam sa aveti in vedere urmatoarele:

Fiecare societate comerciala isi alege si defineste strategiile de marketing in functie de obiective si bugete. In industriile reglementate, cum este si industria jocurilor de noroc, societatile trebuie sa tina cont si de prevederile legale speciale privind desfasurarea activitatilor de publicitate in domeniul jocurilor de noroc.

In cazurile mentionate in mod repetat in diferite articole aparute in publicatia dumneavoastra, vorbim de un tip de promovare similar cu cel in care un organizator de jocuri de noroc opteaza pentru publicitate pe panouri exterioare (OOH), canale TV, panouri LED in cadrul evenimentelor sportive, s.a.m.d., doar ca in acest caz publicitatea se realizeaza prin intermediul canalelor de social media.

Cumpararea de spatiu de reclama sub forma unui spot TV in cadrul unei emisiuni-concurs TV (spre exemplu “Roata Norocului”, unde participantii castiga premii in mod gratuit fara perceperea unei taxe de participare) nu este cu nimic diferita fata de cumpararea de spatiu de reclama sau branding pe un canal de social media unde se desfasoara diferite concursuri in mod gratuit fara perceperea unei taxe de participare.

In acelasi timp, cumpararea de spatiu de reclama pe suprafata unui automobil detinut de o persoana fizica sau juridica nu difera cu nimic de cumpararea de spatiu de reclama pe suprafata unor mijloace de transport in comun (tramvaie, autobuze, taxiuri, etc.), asa cum se intampla in prezent in conformitate cu legislatia aplicabila, exemple de operatori de jocuri de noroc online care cumpara astfel de spatii fiind nenumarate.  

Astfel, fie ca am opta sa achizitionam spatiu media prin branding pe hainele unor creatori de continut sau pe obiectele personale ale acestora, fie ca am opta sa achizitionam spatiu publicitar pe mijloace de transport in comun sau pe panouri exterioare, din perspectiva juridica, legea nu face nicio diferenta.

In mod eronat publicatia playresponsibly.ro a prezentat ca un fapt indubitabil in articolul din data de 15 mai 2024 ca “reclama la jocuri de noroc necesită licență clasa a II-a, în cazul în care bolidul este pus la bătaie de firma sau de restaurantul afaceristului”. Atragem atentia ca reclama la jocurile de noroc necesita licenta clasa a II-a de afiliat doar in situatia in care persoana fizică sau juridică realizează venituri în baza unui contract încheiat cu un organizator de jocuri de noroc la distanţă, ca urmare a participării la joc a jucătorilor direcţionaţi de către acesta pe site-ul sau platforma organizatorului.

In cazul promovarii de bonusuri, acestea pot fi efectuate doar pe paginile proprii ale operatorilor si ale afiliatilor, dar nu ne aflam intr-o astfel de ipoteza.

In linie cu tenditele globale, piata de publicitate online din Romania se afla intr-un ritm accelerat de crestere, incluzand aici si publicitatea desfasurata prin intermediul creatorilor de continut (influenceri) care, insa, este inca in proces de conturare la acest moment, fiind decalata fata de alte tari.

In Raportul anual BRAT privind investitiile in publicitate pentru anul 2023 (https://www.brat.ro/raportari/rt/mip) se precizeaza ca o suma de 740m EUR a fost investita in mediile online, OOH, radio si presa scrisa, categoria de influencer marketing fiind pentru prima oara inclusa in acest raport.

Industria jocurilor de noroc a ramas un contribuitor semnificativ in piata de publicitate din Romania. Astfel, in TOP 10 companii cu cele mai mari bugete pentru publicitate online regasim 5 companii din industria jocurilor de noroc: Locul 1 (Superbet), Locul 3 (eFortuna), Locul 4 (Casa Pariurilor), Locul 5 (Betano) si Locul 9 (Unibet), acestea reprezentand peste 22% din sumele alocate in Romania pentru publicitatea online.

Incepand cu ianuarie 2023, BRAT a extins monitorizarea investitiilor in publicitate in zona de influencer marketing. Peste 5000 de companii au ales acest tip de comunicare in 2023 sub diferite forme, iar peste 80% din ele au ales sa comunice exclusiv doar prin influencer marketing. In ceea ce ne priveste, desfasuram astfel de colaborari de peste 24 luni, respectand toate conditiile prevazute de lege.  

Apreciem ca in urmatorii ani si in Romania se va ajunge la nivelul altor tari unde exista creatori de continut care valoreaza mai mult decat o televiziune sau un intreg grup media. In acest moment vorbim de o piata fragmentata si in formare, intr-un proces incipient de reglementare, ramanand la latitudinea legiuitorului si a organelor competente in materie sa stabileasca exigentele si cerintele de reglementare potrivite pentru acest sector.

Protectia minorilor si a persoanelor vulnerabile

Consideram ca publicitatea online este de departe cea mai conforma cu exigentele legale forma de reclama pentru industria jocurilor de noroc, intrucat aproape toate canalele existente ofera solutii clare si eficiente de filtrare a traficului, de targetare a audientei si excludere a persoanelor vulnerabile. In acelasi timp pe langa reglementari, marile platforme online (ex. Google, Meta, Tik Tok) au implementat masuri de autoreglementare si cerinte care sunt menite sa restrictioneze promovarea jocurilor de noroc catre minori si persoanele vulnerabile.

Pe langa toate acestea, operatorii de jocuri de noroc online ofera masuri de autoexcludere si limitare imediata prin simpla apasare a unui buton. Jucatorii pot sa se autoexcluda de la joc sau pot sa limiteze sumele depuse zilnic/lunar/anual sau timpul petrecut pe platformele de jocuri de noroc – masuri care inca nu exista la jocurile de noroc traditionale asa cum s-a observat in diferite articole aparute recent in mass media.

Piata neagra in domeniul jocurilor de noroc din Romania

Un subiect mult mai important care consideram ca ar trebui sa starneasca interesul industriei, dar si al autoritatilor din domeniu este explozia jocurilor de noroc online “la negru” (fara licenta) din ultimul an. Daca acest fenomen a fost tinut sub control in anii precedenti, in prezent exista zeci de site-uri care accepta jucatori din Romania pe platformele lor, fara a plati taxele aferente catre bugetul de stat si catre ONJN, facand concurenta operatorilor reglementati. Neplata acestor taxe creaza un surplus de fonduri pe care operatorii fara licenta le pot utiliza pentru a atrage clientii prin acordarea de bonusuri si beneficii facand imposibila supravietuirea operatorilor reglementati pe termen lung. Mai important decat atat, operatorii nelicentiati nu respecta cadrul de reglementare si supraveghere a furnizarii si consumului de jocuri de noroc si implicit principiile prevazute la Art. 10 (3) din OUG 77/2007, inclusiv regulile de protectie a minorilor si prevenirea accesului acestora la aceste tipuri de jocuri de noroc sau normele privind dezvoltarea si implementarea programelor de protectie a jucatorilor impotriva dependentei de jocuri de noroc.

Nu in ultimul rand, dorim sa precizam ca la solicitarea oricarei autoritati competente privind  orice actiuni de promovare a platformelor noastre, toate informatiile au fost deja furnizate si vom continua sa oferim orice informatii sau documente necesare potrivit legii.

Ne rezervam toate drepturile de a proteja interesele noastre legitime impotriva oricaror persoane sau entitiati care formuleaza acuzatii nefondate sau defaimatoare si care pot aduce atingere reputatiei noastre”.