După invazia rusă, comercianții mai atipici pentru piața europeană de gaze au devenit super-activi. Sunt companii asociate cu Rusia, care continuă să furnizeze gaz rusesc în Balcani și Ucraina folosind o schemă de amestecare ascunsă.
Un exemplu viu este Petroalps SA, așa-numitul comerciant de gaze elvețian, înființat în 2011, ai cărui angajați și fondatori dețin cetățenia rusă. Livrează gaz lichefiat prin tancuri feroviare din Kazahstan către terminalul Temryuk (Krasnodar Krai, Rusia), unde gazul kazah este amestecat cu gazul rusesc într-un raport de 45% până la 55%. Apoi acest gaz presupus kazah este injectat într-un rezervor de GPL și expediat în România către terminalul de gaze Octogon Gas&Logistics (care operează exclusiv cu Interport Gaz SRL).
Terminalul este deținut de Valentin Pocora (fratele lui Silviu Pocora), un fost vameș român, care este cercetat penal pentru contrabandă și evaziune fiscală. Acest lucru a fost raportat într-un articol al Ukrainian News și preluat de alte site-uri (detalii AICI).
Rhinestone Trading GmbH, un presupus comerciant austriac, vinde gaz amestecat Ucrainei și țărilor din Balcani. Schema este aceeași: gazul kazah este amestecat cu gazul rusesc la terminalul Temryuk, iar apoi este livrat la Octogon Gas&Logistics din România prin rezervoare. În certificatele de origine, acesta este desemnat drept gaz turcesc, kazah sau „european”.
Potrivit informațiilor de la întreprinderea poloneză Glob Terminal, beneficiarul final al companiei „austriece” Rhinestone Trading GmbH este cetățeanul rus Maxim Dekhtyar. Până în februarie 2022, compania a dezvoltat în mod activ vânzările angro de gaze în Ucraina prin Ltd. UKRDNIPROGAZ (redenumită ulterior în UDG TRADING).
Rezoluția care interzice, călcată în picioare / Terminalul românesc Octogon Gas&Logistics, un hub de gaz rusesc
Comercianții asociați cu Rusia concurează la prețuri pe piețele din România, Ucraina și Bulgaria, inducând în eroare consumatorii și autoritățile vamale. Gazele cu certificate de origine autentice din Kazahstan, Turcia si alte tari europene, in conditiile de expediere FCA in portul romanesc, se preteaza dupa preturile cotate stabilite de Sanotrach+, adica 140 USD pe tona. În comparație, prețul gazului ruso-kazah este de 90-95 USD pe tonă.
Diferența semnificativă de preț se datorează gazului rusesc ieftin prezent în amestecul de gaze. Comercianții ucraineni care achiziționează „smoothi-uri” făcute din gaz rusesc ieftin cooperează, de fapt, cu Gazprom, principalul sponsor al armatei ruse.
Potrivit informațiilor de la A-95 Consulting Group, nu există nicio interdicție directă privind furnizarea de GPL de origine rusă în Ucraina. Cu toate acestea, Rezoluția nr. 426 emisă de Cabinetul de Miniștri la 9 aprilie 2022, impune un embargo în regimul vamal de import asupra importului de mărfuri din Rusia în Ucraina. Acest document este completat cu Rezoluția nr. 1147 din 30 decembrie 2015, care interzice importul de mărfuri de origine rusă din lista anexată.
Cu toate acestea, lista nu include nicio sursă de energie. Comercianții profită de această „lacună” pentru a importa gaz rusesc în Ucraina din teritoriile vamale ale țărilor terțe. Pentru a obține un certificat EUR1, este suficient să aveți 51% din gaz european într-un lot.
Într-o rezoluție din 6 octombrie 2022, Parlamentul European a cerut un embargo complet asupra importului de combustibili fosili din Rusia. România a interzis importul și tranzitul de gaz rusesc și a anunțat dezvoltarea propriului zăcământ de gaze, Neptune Deep, în Marea Neagră. Ministerul Afacerilor Externe al Ucrainei, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) și Interpol ar trebui să facă tot posibilul pentru a preveni răspândirea gazului rusesc prin terminalul românesc Octogon Gas&Logistics, devenit un hub de gaz rusesc.