Casiera de la o agenție Mozzart din Suceava căreia compania SC New Mozzart SRL, cu acționariat sârbesc, îi impută un presupus prejudiciu de 39.500 de lei a acceptat să vorbească. Și-a spus pe larg povestea, relatând cu lux de amănunte cum au stat lucrurile, din punctul său de vedere. Fata nu dorește să îi fie dezvăluit numele, chiar dacă pentru Mozzart nu reprezintă o necunoscută. E conștinentă că persoanele care își cer drepturile și își apără interesele își găsesc tot mai greu loc pe o piață a muncii deloc ofertantă care preferă angajații obedienți.
Publicăm relatările casierei, cu mențiunea că am intervenit asupra textului doar pentru corecturi literare, și așteptăm punctul de vedere al Mozzart, societatea care refuză orice ieșire publică, din momentul în care DIICOT a găsit-o cu nereguli:
„Situația se prezintă în felul următor: în dimineata zilei de 16.08.2023, asistenta manager împreună cu managerul pe zona Moldova s-au prezentat în agenția Suceava 4 din Burdujeni, ca să rezolve problema la un aparat defect. Au încercat amândoi să remedieze problema preț de câteva ore, iar când, în cele din urmă, aparatul a părut OK au părăsit agenția.
De ce au venit ei să se ocupe de aparat? Ei, pentru că cei Mozzart nu au considerat necesar să trimită om specializat în repararea aparatelor când au casierii sclavi, și managerul de zonă cu asistenta lui manager. Însă, nu acesta e punctul principal al problemei, ci ceea ce a urmat după dimineața zilei de 16.08.2023, anume cum Mozzart a încercat să pună în cârca angajaților un câștig, ca să nu și-l asume, cum au făcut când nu au dat un alt câștig unui client la aparate și l-au pus și pe acela în cârca angajaților, să îl plătească. Cum folosesc CNP-ul clienților în mod fraudulos, pentru a-și însuma câștiguri în buzunariile proprii, fapt pentru care și sunt cercetați.
Cum managerul operațional pe țară îi spunea asistentei manager să angajeze casieri, să se folosească de ei și după, să îi dea afară. Și multe alte lucruri, cum au refuzat să ofere mașină de serviciu asistentei manager, ca să îsi poată face și ea treaba, cum și-au bătut joc de un om care are o problemă la picior, în urma unui accident suferit în luna decembrie a anului trecut, și au vrut să scape de el, mă refer la managerul pe zona Moldova.
Vă relatez o parte a faptelor petrecute în data de 16.08.2023 și cum, din data de 25.08.2023, a început coșmarul și tortura psihică pentru 3 oameni obligați să plece de la Mozzart prin demisie, nicidecum dați afara de ei, și abuzul de putere exercitat de conducerea Mozzart amenințând casierii cu pierderea locului de muncă dacă iau legatura cu vreuna din cele 3 persoane. Ce au făcut gresit cele 3 persoane? Nimic, doar și-au văzut de muncă în conformitate cu fișa postului și au urmat instrucțiuniile celor de la conducerea Mozzart să facă plata clientului, ca apoi să se trezească somați să aduca bani de acasă și să dea Mozzart-ului și ceea ce nu s-a plătit.
În data de 16.08.2023, în agenția Suceava 4 din Burdujeni, la un aparat a avut loc un câștig în valoare de 88000 de lei. Au fost anunțați superiorii, asistenta manager s-a prezentat în agenție pentru verificarea câștigului, pentru a face poze la aparat și la sigiliile acestuia, poze cerute de persoane responsabile din Departamenul de gaming de la Mozzart. În urma verificării și a pozelor făcute de către asistenta manager, la îndrumarea telefonică a persoanei responsabile de aparate de la București, s-a constatat că acel câstig este în regulă și s-a aprobat de către Departamentul de gaming al Mozzart-ului plata acestuia, în valoare de 88.000 de lei, către client.
În aceeași lună, în data de 23.08.2023, acceptorul aparatului la care s-au câștigat cei 88.000 de lei s-a defectat, casiera care era pe tură a auzit un zgomot ciudat la acesta în timp ce ștergea aparatele ,a încercat să verifice acceptorul, a rugat un domn care juca la aparatul alăturat să introduca o bancnotă de 10 lei, fapt în urma căruia s-a constatat că acesta nu primea bani. Apoi, a mers și a anunțat la call center și a cerut permisiunea de a deschide aparatul, așa cum se cerea în fișa postului, și a mers să verifice care era problema cu aparatul.
La îndrumarea asistentei manager prin apel video, casiera de pe tură a deschis aparatul, a curățat acceptorul, s-a chinuit să îl pună la loc, deoarece nu avea experiență în a umbla la aparate ca să rezolve defecțiunile, și a închis aparatul, moment în care a apărut o eroare din cauză că acesta nu era închis corespunzător, moment în care a anunțat asistenta manager cu care era în apel video în tot acest timp, aceasta spunând ca vine în agenție să ajute casiera. La scurt timp, aceasta a venit în agenție, a ajutat casiera să rezolve eroarea, lucru care a durat maximum 10 minute, după care asistenta a plecat, casiera rămânând să facă actele necesare pentru încheierea programului.
În data de 24.08.2023, în jurul dimineții, s-a câștigat din nou, suma fiind de 39500 lei, la același aparat. Ca și în cazul de mai sus, au fost anunțați superiorii, la care am fost informați să nu ne apropiem de aparat și să nu umblam la el, deoarece avea să vină cineva de la București să îl verifice și să verifice și câștigul, în acelasi timp. În jurul orei 18, cel care era reponsabil de rezolvarea defecțiunilor de la aparate a sosit în agenție și a început a umbla la aparat și să facă pozele necesare pentru confirmarea câștigului.
Totul a fost în regulă până în dimineața zilei de 25.08.2023, când managerul operațional pe țară a Departamentului de gaming a început a teroriza cu telefoane și a cere share location asistentei manager, care la acea dată se afla în concediu și era în afara granițelor.
În data de 26.08.2023, casiera din data de 24 a fost chemată la declarații din timpul său liber și a fost amenințată că se va depune plângere la DIICOT pentru grup infracțional organizat mai bine spus, a fost mințită ca contractul ei de muncă este suspendat și a fost amenințată că dacă va încerca să intre în vreo agenție Mozzart va fi chemată Poliția. La scurt timp, a început coșmarul, în principal pentru casiera de pe tura din data de 16.08.2023, respetiv din data de 24.08.2023.
Au început amenințările să se aducă banii inapoi, adica suma de 88.000 de lei, din data de 16.08.2023 și suma de 39.500 de lei, din data de 24.08.2023, sumă care nici măcar nu a fost achitată clientului, pe motiv că a fost fraudă informatică, asistenta manageră și casiera fiind acuzate că au umblat la aparat și au introdus nu-știu-ce dispozitiv folosit la bubuirea aparatelor, adică să dea câștiguri mari.
S-au schimbat butucii de la intrare, ca să fie folosite alte chei, s-au schimbat codurile agențiilor, codurile de armare, s-a recurs la amenințarea casierilor rămași că dacă vor lua legătura cu managerul pe zona Moldova, asistenta manager și casiera care a fost la munca în data de 16.08.2023 și în data de 24.08.2023 vor fi trași la răspundere, vor fi penalizați sau dați afară.
Asistenta manager care lucra pentru ei de 8 ani de zile a fost forțată de conducerea de la Bucuresti a Mozzart-ului să își dea demisia, să depună declarație împotriva șefului său, adică a managerului de zona Moldova, amenințată că vor veni mascații peste ea acasă și forțata să recunoasca o fapta pe care nu a făcut-o.
Managerul de zona a fost forțat și el să își dea demisia, să depună declarație împotriva asistentei manager, a fost chemat la București pentru cercetare disciplinară fără un motiv întemeiat și fără dovezi împotriva sa.
Casiera care a fost de serviciu în data de 16 si 24 a fost forțată și ea să își dea demisia, să schimbe declaratia împotriva managerului de zonă și a asistentei manager, a fost amenințată cu mascații și ea, dar și cu Poliția.
Menționez faptul că șefa de control intern a mărturisit în prezența casierei implicate și a asistentei manager că conducerea de mai sus a Mozzart-ului dorește scăparea de managerul de zonă. De asemenea, menționez că constatarea faptului că a fost efectuată în mod conform protocolului, aparatul ar fi trebuit sigilat, luată placă de bază, citit contorii, chemați cei de la metrologie să verifice, toate acestea în prezența unei persoane autorizate și a persoanelor implicate și acuzate pe nedrept.
De asemenea, lor nu li s-a aratat nicio dovadă concretă sau arătat înregistrări video cum că ar fi vinovate de ceea ce sunt acuzate. Menționez că în data de 17.08.2023, plata s-a făcut cu confirmarea și aprobarea managerului operațional pe țară și nu a fost constată nicio fraudă la data respectivă, ci abia după 10 zile s-au gândit să mintă că este fraudă și să impute câștigul casierei și asistentei manager.
În data de 10.09.2023 trebuia să fie virată lichidarea, dar, în loc să fie virată lichidarea la zi, adică plata zilelor de concediu rămase restante, prima de vacanță, bonusuri, aceștia au virat doar banii de pe luna august, mințind cu nerușinare că restul lichidării se va face în octombrie. De asemenea, mint cu nerușinare clienții că fata de la casierie, asistenta manager și managerul pe zona Moldova au fost dați afară, când, de fapt, aceștia au fost obligați să își dea demisia.
Am fost amenințată că mă voi trezi cu mascații la poartă, la o locație unde eu nu mai locuiesc de 2 ani, dar locuiește bunica mea, care are 3 accidente vasculare la activ și m-a crescut până la vârsta asta singură cu mătușa mea. Nu îmi este de altceva, dar, ca să ajung până unde sunt, am muncit singură și sincer din greu și nu aș putea să accept să îmi văd familia târâtă în morcilă sau bunica băgată în mormânt de niște minciuni ale lor, ca să trăiască ei bine, pe banii furați și puși în cârcă unor proști.
Am fost mințită că contractul meu a fost suspendat. Dar când am mers la ITM, acesta era activ. Și când L-am sunat să întreb de ce contractul meu este încă activ, ținând cont că am fost informată că e suspendat și să nu mă prezint la muncă sau va fi chemată Poliția.
De ce dacă contractul meu era suspendat se presupune se urmărea desfacerea contractului individual de muncă indisciplinar pe motiv de neprezentare 3 zile la muncă? De ce nu m-am prezentat la muncă? De frica lor și a amenințărilor lor”.