O serie de mărci ilegale de jocuri de noroc online ale căror reclame domină stadioanele de fotbal din Europa au legături puternice cu o organizație care oferă servicii unui sistem criminal real.

Conexiunile apar într-un raport al companiei de securitate a rețelelor cloud Infoblox, care dezvăluie că o presupusă organizație criminală chineză, Viper Vigorish – un nume care se referă la comisionul perceput de o casă de pariuri – contribuie la alimentarea unei afaceri ilegale de jocuri de noroc în economia globală, în valoare de aproximativ 1,7 trilioane de dolari pe an și se presupune că este legată de frauda cibernetică din Asia de Sud-Est.

Aceasta este schema adoptată de sistem, potrivit Infoblox:

schema
schema


Organizația oferă soluții tehnologice pentru aplicațiile de pariuri mobile, inclusiv software, găzduire site-uri web, setări ale sistemelor de domeniu și sisteme de plată.

Investigatorii spun că tehnologia a fost dezvoltată de compania cunoscută sub numele de Yabo Group, care, potrivit agenției de investigații Josimar, a încheiat contracte de sponsorizare cu unele dintre cele mai mari cluburi de fotbal din Europa - inclusiv Manchester United, Paris Saint-Germain, Bayern Munchen și AS Monaco.

Aceste acorduri de sponsorizare au fost încheiate cu multe cluburi din fotbalul englez, dar mai ales cu echipe din Premier League.

Prima divizie engleză este cel mai vizionat campionat la nivel global, cu aproximativ 4,7 miliarde de telespectatori, mulți dintre ei fiind din Asia. Logo-urile, inclusiv nume de domenii precum fun88.com și ob.com, au fost televizate în mod repetat în timpul fiecărui joc.

Reclama, în mandarină

Aceste oferte de sponsorizare asigură venituri substanțiale pentru echipe.

De exemplu, Manchester United a câștigat 3,5 milioane de dolari pe an din afacerea cu Yabo.22. Pe lângă plasarea siglei pe tricourile jucătorilor, companiei de pariuri i se permitea adesea să facă publicitate pe tot stadionul.

Aceste „sponsorizări tehnologice” care permit publicitatea pe teren au un impact semnificativ asupra spectatorilor.

Cercetătorii britanici care studiază impactul mărcilor de sponsorizare asupra spectatorilor prezenți la meciurile din Premier League au descoperit că siglele site-ului de jocuri de noroc au fost afișate de până la 3.500 de ori într-un meci televizat.

Specialiștii au ajuns la concluzia că panourile publicitare Pitchside au fost responsabile pentru mai mult de 50% din impresiile spectatorilor.

Companiile de jocuri de noroc câștigă milioane de dolari în fiecare an, primind publicitate pe o piață închisă, unde profitul potențial este de sute de miliarde pe an. Sponsorizările sunt concepute pentru a viza locuitorii Chinei Mari.

Deși reclama stă pe tricourile fotbaliștilor europeni, numele sunt trecute în mandarină, iar nu în limba locală. În plus, site-urile web promovate nu sunt accesibile în Europa.

TGP Europe a fost sancționat în aprilie 2023 de Comisia pentru jocuri de noroc din Regatul Unit pentru nerespectarea reglementărilor.

Ca urmare, mai multe domenii au fost confiscate. 11 dintre cele 14 mărci incluse în sancțiuni au folosit platforma Vigorish Viper.

Vigorish Viper, conectată și în alte țări

Nu doar cluburile engleze de fotbal sunt vizate de aceste sponsorizări.

O serie de alte formații europene au contracte multianuale cu misterioase companii. În cadrul cercetării, s-au găsit relații între domeniile găzduite de Vigorish Viper și echipe din Marea Britanie, Franța, Spania și alte țări.

Echipele de cricket și kabaddi din India și din alte părți au încheiat, de asemenea, contracte de sponsorizare pentru a promova mărcile Vigorish Viper.  În acest sens, raportul face referire la un caz foarte interesant.

FC Girondins de Bordeaux și-a anunțat acordul pentru sezonul 2021-2022 cu KB Sports pe site-ul său și pe LinkedIn.

Postarea este comentată de KB Sports și de fanii fotbalului. Ca răspuns la postare, „Anna S” scrie: „Împreună vom reuși!”. În același fir de comentarii LinkedIn, Richard Diet, șeful de publicitate de la FC Girondins, o felicită pe Anna. Dar cine este, cu adevărat, Anna S.?

Titulatura sa de pe LinkedIn este „Director de activare globală a sponsorizării”. „Companie de sport”. Are 469 de conexiuni fără postări, o combinație neobișnuită care face grupurile de informații suspecte.

Biografia de pe LinkedIn este detaliată, susținând că a „lansat independent parteneriate cu cluburi de fotbal de talie mondială”, inclusiv echipe din Premier League, Spania, Italia și Franța.

Își menționează locația ca fiind atât Mexic, cât și California. În timp ce profilul său spune că a urmat Universitatea Goshen, o universitate care nu pare să existe, urmează Goshen College, un mic colegiu din Indiana, cu mai puțin de 800 de elevi.

De asemenea, apare ca una dintre cei 161 de urmăritori ai Outlast Sports and Entertainment din Singapore. Cu un nume generic precum Anna, fără un nume real de afaceri și cu un titlu de post vag și rar, este greu să știi mai multe despre ea.

După ce tranzacțiile au fost reziliate, autoritățile chineze au vânat compania ca parte a unei represiuni de ani de zile asupra jocurilor de noroc offshore din cauza preocupărilor legate de fluxul uluitor de capital.

Au acuzat-o de „manipulare și infiltrare criminală” pentru că ar fi recrutat 80.000 de „agenți domestici” și a atras aproape șase milioane de jucători. Mii de oameni au fost arestați, iar Yabo Group nu a mai funcționat.

De fapt, s-a descoperit că societatea a generat un număr incredibil de ramuri „creând o serie de noi companii, inclusiv Kaiyun Sports, KM Gaming, Ponymuah și SKG”.

„Deși la valoarea nominală, aceste noi companii par independente, dovezile arată că nu sunt”, susțin cunoscătorii.

„Împreună, companiile nou-înființate formează un lanț de aprovizionare pentru ca Viper Vigorish să continue operațiunile fără încetare și sub control mai puțin”, este concluzia.

Legături cu traficul de persoane

Analizând datele DNS, cercetătorii au reușit să pună cap la cap conexiunile dintre numeroase mărci. Domeniul uneia, KB Sports, a fost înregistrat sub numele „yabo” în 2020.

KB Sports a semnat un contract de sponsorizare pe trei ani, în același an, cu clubul francez de fotbal FC Girondins.

Potrivit Infoblox, site-ul web al operatorului de jocuri de noroc nu este disponibil în Europa, dar este accesibil în Hong Kong, Macao și China continentală, unde jocurile de noroc sunt o industrie masivă, în ciuda faptului că sunt ilegale.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că asistența pentru clienți de pe site-urile web Viper Vigorish pare să fie asigurată de personal „adevărat” – într-un raport al Consiliului Federației de Curse din Asia, Yabo Group a fost legat de traficul de persoane, în special implicând muncă forțată într-un complex de fraudă cibernetică din Cambodgia, unde oamenii ar fi fost însărcinați să susțină operațiunile de pariuri ale companiei.

Un raport recent al Oficiului Națiunilor Unite pentru Droguri și Crimă a detaliat modul în care cazinourile online „și-au diversificat liniile de afaceri în operațiuni de fraudă cibernetică”.

„Această activitate este deosebit de importantă deoarece conectează infracțiunile fizice ale traficului de persoane, spălarea banilor și frauda ​​cu criminalitatea online, într-un mod care nu a mai fost făcut până acum”, a declarat Renée Burton, vicepreședinte la Infoblox.

„Acum putem vedea că crima organizată urmează o strategie deosebit de vicleană, care folosește cluburi europene involuntare pentru a-și alimenta ciclul infracțional”, încheie acesta.