Două treimi dintre echipele de fotbal care joacă în ligile europene de top au cel puțin un contract de sponsorizare cu companii de pariuri.
Asta arată o anchetă publicată de The Guardian și condusă de colectivul de investigații transfrontalier Investigate Europe.
Dintr-un total de 442 de cluburi din 31 de ligi naționale, 296 sunt conectate la diferite mărci din industria jocurilor de noroc, în timp ce 145 afișează siglele operatorilor de pariuri direct pe tricouri.
Anglia urmează să introducă o interdicție a sponsorizării „în primă linie” de către firmele de pariuri din sezonul 2026-2027.
Cifrele arată că influența industriei pariurilor în fotbalul european rămâne profund înrădăcinată și, în unele cazuri, este capabilă să eludeze restricțiile de reglementare existente.
În Belgia, de exemplu, o lege care a intrat în vigoare în ianuarie 2025 limitează sponsorizarea la mânecile și pe spatele tricourilor.
Cu toate acestea, unele cluburi din Pro League continuă să afișeze logo-uri legate de companiile de pariuri pe partea din față, dar folosind mărci secundare sau derivate.
Club Brugge a schimbat sponsorizarea de la Unibet la U-Experts, o aplicație de știri dezvoltată de Unibet, dar cu legături clare cu oferta sa de cazinouri. Unibet a trecut pe spate.
În Italia, unde interdicția este în vigoare din 2018, unele cluburi au încă acorduri cu mărci legate de sectorul pariurilor, dar clasificate și funcționând ca altceva.
AC Milan și alte cluburi, inclusiv Juventus, au semnat acorduri cu mărci care nu au licență în Italia și care vizează activități din afara Italiei.
Prezența caselor de pariuri asiatice este deosebit de răspândită.
Aproximativ 27 de echipe din cele cinci ligi europene majore (Anglia, Spania, Italia, Germania și Franța) colaborează cu 22 de mărci destinate în mod special publicului asiatic, care operează adesea fără licență europeană.
În Italia, opt cluburi promovează astfel de companii pe pagini web vizibile doar din Asia sau prin VPN.
Aproape 30.000 de reclame la pariuri au fost difuzate pe stadioane, televiziune, radio și rețele sociale în weekendul de deschidere al Premier League - ediția 2024-25, o creștere cu 165% față de anul precedent, potrivit cercetărilor de la Universitatea din Bristol.
Tricourile marcate cu sponsori au reprezentat mai puțin de 10% din acea expunere totală.