Un jucător experimentat la pariuri sportive reclamă neplata unei sume totale de 30.000 de lei din partea operatorului Stanleybet. Omul refuză să-i fie dezvăluit numele, de teamă că ar putea avea de suferit pe viitor (riscă închiderea conturilor), dar este o persoană cunoscută autorităților, inclusiv oficialilor ONJN.
Redacția a convenit să-l numească „Alex din Militari”. Jucătorul a prins cote de 5, 6 că naționale de fotbal puternice din Europa, precum Anglia, vicecampioana continentului, sau Franța, vicecampioana lumii, se califică la turneul final din Germania, o misiune oarecum facilă, care nu ar fi trebuit, în mod normal, să aibă parte de cote atât de mari.
O greșeală de soft și/sau o estimare eronată a bookmakerilor au făcut să apară, totuși, aceste cote uriașe în ofertă. Uneori, casele de pariuri cad victimă propriilor promisiuni fantasmagorice (măriri de cote impuse de marketing), fie au pariuri nedefinite clar, fapt care le permite să meargă la mai multe capete.
Cotele mărite sunt speculate de jucătorii experimentați, atenți la detalii, așa cum este bucureșteanul. Iar când trebuie să plătească, operatorii inventează fel și fel de pretexte, încercând să arate că negrul e alb. Iată cazul Stanleybet, povestit chiar de Alex din Militari.
Playresponsbly: Despre ce este vorba în cazul tău?
Alex din Militari: Am jucat la Stanley că o să obțină calificarea echipele de pe bilet, dar nu vor să-mi achite banii susținând că am jucat câștigător competiție (n.r. - EURO 2024), iar nu calificare din preliminarii, cu toate că data finalizării evenimentului este marți, 21.11.2023, când s-au terminat calificările. Și cu toate că biletul are termen de expirare 60 de zile de la data evenimentului. Conform regulamentului de joc aprobat de ONJN, practic, biletele vor fi expirate când se va termina turneul final, pe 14.07.2024.
Biletul pe care Stanleybet refuză să-l declare câștigător și să-l achite
Ce sumă ai câștigat?
Am de luat suma de 30.000 de roni. Am mai multe bilete, le-am dat un singur bilet spre validare.
„Am lucrat la William Hill”
Mai sunt și alți jucători în situația ta, pe acest caz?
Mai am doi prieteni. Înțeleg că ei (n.r. – cei de la Stanleybet) mă cunosc pe mine că sunt un trader... Total neadevărat! Sunt un fost trader, probabil am fost cel mai bun în 2016, căci am semnat cu William Hill. Sunt singurul român care a lucrat cu William Hill, care este una dintre cele mai mari case de pariuri din Anglia. Ulterior…
Eu am o fetiță de 8 ani, chiar acum mă duc s-o iau de la școală și ea n-a putut să stea fără mine. Am avut un contract valabil pe 6 luni la William Hill, pe o perioadă determinată. Nu am mai prelungit. Ulterior, am avut probleme financiare, m-am dus în Germania, am lucrat ca șef de flotă la o firmă de transport. Acum sunt în România și nu mai am nicio legătură cu industria pariurilor.
Ai apărut în mai multe dispute cu casele de pariuri... Ne-ai contactat în trecut în legătură cu Casa Pariurilor și cu Fortuna.
Atunci am avut o audiență cu domnul Silviu Pocora (n.r. - fost președinte al ONJN), care, după părerea mea, n-a avut ce să caute la această instituție. Am jucat polo feminin conform ofertei Fortuna, era la masculin, de fapt, și n-au vrut să dea banii. ONJN le-a dat câștig de cauză. Nu știu cum...
Revenind la cazul de acum. Ce anume ți-a comunicat Stanleybet?
Ei au spus că sunt cotele eronate, voiau să-mi dea cotă 1. N-au cum să fie cotele eronate. Ca fost bookmeker, trader, cotele se fac în funcție de societate, dacă vine marketingul și zice: „Vreau să-mi dați cotă 30 pe FCSB” de la 1,2, te conformezi! Apoi, în funcție de ce se joacă. Se scade cota, se crește...
Dar, greșeala nu se plătește, dacă ar fi vorba despre o eroare în oferta lor?
Pe site au banner că dau cele mai mari cote de pe piață. Ce anume reprezintă „cele mai mari cote din țară”, formularea asta? E cumva reclamă mincinoasă? Au vrut să mai facă încă o ilegalitate. Mi-au propus să-mi împartă miza, iar dacă una dintre naționale iese câștigătoare la EURO 2024, să se înmulțească miza împărțită la cota pe care o are naționala care câștigă competiția. Păi, cum vine asta? Voi modificați contractul? Biletul de joc reprezintă contractul încheiat între mine și societate. El nu a fost negociat, eu am acceptat termenii și condițiile lor, de la distanță... Conform legii Protecției Consumatorului i se dă credit clientului, pentru că n-a fost informat corect.
Accepți oferta Stanleybet?
Ce să accept, să-mi împartă cota? Deja am făcut plângere pentru înșelăciune la Poliție, la Secția 21 din Sectorul 6.
Susține că a avut câștig de cauză în 11 din 12 petiții
ONJN ce ți-a răspuns?
ONJN nu mi-a răspuns, momentan. Probabil sunt scârbiți de mine, căci am făcut foarte multe reclamații, la toate societățile. Cred că am peste 12 petiții, dintre care numai una singură pierdută, cu cea de la Fortuna, amintită mai devreme, care, după mine, a fost abuzivă, dar costurile de judecată sunt foarte mari și nu se merita.
Cu cine ai mai avut litigii?
Cu Stanley, la fel, la EURO 2020 am jucat pariuri „Cristiano Ronaldo golgheter” și portughezul avea același număr de goluri ca și cehul Patrick Schick. Dacă nu mă înșel, fiecare cu câte 7 (n.r. - 5 a fost, de fapt, numărul de goluri cu care a terminat Ronaldo competiția). Mă uitam la televizor și dădea pe Digi că următorul criteriu stabilit la EURO, de către UEFA, sunt pasele decisive, ca departajare între cei doi. Ronaldo avea 4 pase (n.r. - una), iar Shick – una (n.r. - niciuna). Mai erau meciuri, dar Cehia ieșise din competiție.
Stanley avea în regulament că se împarte miza la numărul de câștigători. Așa că mi-a înjumătățit câștigul. Ulterior, se apropiase Harry Kane de Ronaldo. Puteam pierde, căci Anglia a jucat finala.
Am luat legătura cu cei de la Stanley și mi-au spus că, conform regulamentului de joc, au fost doi câștigători: Ronaldo și Schick. Le-am dat site-ul oficial UEFA, unde se spunea clar: Cristiano Ronaldo este golgheter. Pe biletul meu apărea pariul „Cristiano Ronaldo – câștigător titlu de golgheter”. Le-am spus că eu n-am jucat cine marchează mai multe goluri, ca să fie considerați doi câștigători. Aici, ONJN mi-a dat câștig de cauză. Astfel, pariul mi-a fost plătit în totalitate. Mă căutau apoi cei de la Stanley, să nu le dea amendă.
Doar cu Stanleybet ai avut de furcă?
Am avut cu Fortuna, cu Mozzart, cu Casa Pariurilor, cu Superbet... Cam astea ar fi.
Având în vedere și suma mare, ai de gând să te adresezi instanțelor civile?
Da, cu siguranță.
Cât ai investit?
Undeva la 300 de lei. Am pierdut pe Israel. Am pierdut pe Ucraina, am avut mai multe. N-au în regulament ce se întâmplă cu pariurile pentru echipele care dispută calificări provenind din Liga Națiunilor. Ele se pot califica la EURO, dar Stanleybet n-a avut definit asta. În momentul de față, am prejudiciu 200 de lei, bilete aruncate. Am fost la operator: naționala asta nu s-a calificat și mi-au fost aruncate.
Ei au vrut să mușamalizeze cazul zicându-mi că au avut, pe lângă „câștigător”, derivatele „câștigător grupă”, care se referă la „câștigător grupă de calificări”. Păi, cum? La „câștigător” se referă la EURO, iar la „câștigător grupă”, de ce nu se referă la EURO? Dublă măsură. E sub aceeași denumire. Că se califică... De ce n-au pus că se califică din grupe de la turneul final, nu cele din preliminarii?
„Vor să închidă retailul”
Ai jucat împreună cu prietenii tăi?
Am văzut o ofertă și e normal să ne sunăm: băi, uite, ăștia au cote mărite.
Sunteți un fel de hunteri, „vânători de cote”?
Nu suntem vânători! Am văzut cotele astea și am zis să jucăm.
Ai insideri la casele de pariuri și primești ponturi când se schimbă cotele?
Nu, Doamne ferește! Nu se pune problema.
Ești de acord că sunt cote mari oferite pentru un astfel de pariu, da?
Sunt cote mari conform publicității lor. Mega-cote, cele mai mari cote...
În mod normal, care erau cotele logice?
Probabil la jumătate (n.r. – adică 3). Ei bine, eu am avut probleme cu Spania, care era în spate după primele 4 meciuri, dar s-a calificat. A trebuit să câștige toate meciurile ulterior, ca să se califice.
Joci la online sau la offline? Cum vezi disputa?
Joc și, și! După câte văd, vor să închidă retailul, sunt costurile prea mari, cu chirii, cu angajați...
Redacția a cerut și punctul de vedere al Stanleybet, dar răspunsul nu ne-a sosit până la ora publicării articolului. Am primit, în schimb, următorul mesaj, pe mail:
„Buna ziua,
Acest email este pentru a va informa ca solicitarea dumneavoastra a fost inregistrata. Pentru referinta, aceasta poate fi identificata cu numarul 789413.
Solicitarea va fi preluata in cel mai scurt timp de catre departamentul abilitat in vederea solutionarii.
Va multumim!
Cu bine,
Echipa Stanleybet”
Apoi, după ce la prânz am primit bon de ordine, spre seară, a venit un mesaj suplimentar: „Salutare! Iti multumim pentru email-ul transmis, acesta a fost directionat si se afla in atentia departamentului abilitat. Ne straduim sa revenim cu un raspuns in cel mai scurt timp posibil”.