Playresponsibly informa acum 3 zile că operatorul de pariuri online 888 este iarăși pe buza prăpastiei, la două luni distanță de la momentul în care ONJN a silit compania să-și închidă site-ul pentru o perioadă 48 de ore (intervalul 14-16 iunie).
888 a fost găsită vinovată de faptul că a restricționat abuziv conturi de joc și n-a achitat pariurile unor clienți pe motiv că ar fi identificat suspiciuni de fraudă în privința unor evenimente.
Totodată, 888 invocă anchete ale IBIA.
Aceleași acuzații au revenit în iulie în dreptul operatorului cu adresa în Malta, iar dosarul a stat ieri pe masa Comitetului de Supraveghere, semn că 888 nu și-a învățat lecția.
Amenda de 20.000 de lei tăiată de inspectori Oficiului pe 11 iulie (casa de pariuri a achitat jumătate din minim, adică 5.000) este un mizilic pentru un astfel de operator.
Mai tare ar ustura posibila pedeapsă de suspendare a autorizației, interdicție care poate merge până la 6 luni.
Lecția de învățat din acest caz este că un operator de jocuri de noroc nu poate bloca după bunul plac conturile.
Prevederile legale sunt clare: operatorul are la dispoziție 10 zile să facă verificări. Mai poate lungi perioada cu 5 zile, apoi, ancheta trebuie preluată de profesioniști. Ce depășește intervalul menționat este în afara legilor.
Iată pasajul de regulament invocat și de ONJN atunci când a făcut propunerea de pedepsire a celor de la 888.
„Organizatorul de jocuri de noroc la distanță poate, în cazul în care există suspiciuni întemeiate, înainte de a transfera câştigurile în contul de plată al jucătorului, să efectueze, într-un termen de 10 zile lucrătoare, verificările pe care le consideră necesare, după care să efectueze transfertul sau să înștiințeze organele competente.
Acest termen poate fi prelungit cu 5 zile lucrătoare dacă verificarea se face de furnizorul de software sunt se poate prelungi până la finalizarea cercetării efectuate la solicitarea organizatorului de autorități competenie, cu condiția informării jucătorului și a ONJN.
Pentru efectuarea de cercetări cu privire la suspiciunile identificate, organizatorul ar fi trebuit să sesizeze organele competente ale statului, acestea fiind în măsură să stabilească, fără echivoc, o posibilă legătură între eveniment şi persoanele care au plasat pariurile respective”, spune regulamentul.
Autorizația îi expiră în prima zi din septembrie
Playresponsibly a văzut dosarul 888 aflat ieri pe masa Comitetului.
„Notă privind propunerea Direcției Generale de Supraveghere şi Control de a analiza și de a decide cu privire la aplicării măsurii suspendării autorizației de exploatare a jocurilor de noroc la distanță numărul A231160654W528028 valabilă până la data de 31.08.2024, emisă în favoarea organizatorului de jocuri de noroc la distanță 888 Romania Limited din Malta, cod de identificare C 90991, care deţine licența numărul L1160654W000324, valabilă până la data de 31.08.2026.
Situaţia de fapt:
Ca urmare a verificărilor efectuate în vederea stabilirii stării de fapt cu privire la aspectele ce fac obiectul unei petiții înregistrată la ONJN, s-a constatat faptul că organizatorul de jocuri de noroc la distanță sus menționat (având ca reprezentant autorizat pe teritoriul României operatorul economic Orenstein, Ostro & Ass.2002 SRL - prin Sîrcă Nicoleta Simona, cu domiciliul în Bucureşti, str. Argeşului, nr. 17-19, sector 4), a încălcat dispozițiile
art. 8 alin. (2) din Anexa 1 la HG 111/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a Ordonanţei de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu dispozițiile art. 8, alin. (2) din OUG nr. 77/2009, care prevăd următoarele:
Art. 8 alin. (2) din HG 111/2016:
„Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligați să asigure plata/distribuția câștigurilor sau premiilor cuvenite participanților la jocurile de noroc în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) din OUG 77/2009. Procedura stabilită în cuprinsul regulamentelor de joc. referitoare la omologarea rezultatelor şi/sau validarea caștigurilor, va avea în vedere respectarea termenelor de plată, precum și a prevederilor legale in vigoare privind calculul, reținerea şi plata obligațiilor care le revin în ceea ce priveşte impozitul pe veniturile realizate din jocurile de noroc, astfel cum acestea sunt prevăzute în Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Astfel, cu ocazia verificărilor efectuate s-a constatat că, în urma unor pariuri plasate prin intermediul unui cont de joc, ca urmare a începerii unei investigații efectuată în legătură cu anumite evenimente de pariere şi cu activitatea desfăşurată de către participant pe platforma de joc, investigații declanşate de alerte IBIA, organizatorul de jocuri de noroc la distanta 888 Romania Limited a luat decizia de a restricționa/suspenda conturile de joc până la clarificarea situaţiei.
Precizăm faptul că această entitate (IBIA) verifică și sancţionează sportiv eventualele abateri ale sportivilor, antrenorilor și oficialilor, dar, nicidecum nu stabileşte legături punctuale dintre aceştia şi persoanele care plasează pariuri sportive.
Având în vedere prevederile art. 130 alin. (7) din Anexa 1 la HG 11/2016,
„Organizatorul de jocuri de noroc la distanță poate, în cazul în care există suspiciuni întemeiate, înainte de a transfera câştigurile în contul de plată al jucătorului, să efectueze, într-un termen de 10 zile lucrătoare, verificările pe care le consideră necesare, după care să efectueze transfertil sau să înștiințeze organele competente. Acest termen poate fi prelungit cu 5 zile lucrătoare dacă verificarea se face de furnizorul de software sunt se poate prelungi până la finalizarea cercetării efectuate la solicitarea organizatorului de autorități competenie, cu conditia informării jucătorului și a ONJN.
Pentru efectuarea de cercetări cu privire la suspiciunile identificate, organizatorul ar fi trebuit să sesizeze organele competente ale statului, acestea fiind în măsură să stabilească, fără echivoc, o posibilă legătură între eveniment şi persoanele care au plasat pariurile respective.
Astfel, urmare a verificărilor efectuate de către echipa de control din cadrul DGSC, operatorul economic 888 Romania Limited nu a prezentat dovezi sau informații certe, privind implicarea legatura directă a petenților ale căror conturi au fost restrictionate/suspendate eu evenimentele respective de pariere şi nici documente prin care să fi sesizat autoritățile competente, în vederea cercetării şi stabilirii unor eventuale legaturi dintre petenti și evenimentele respective aspecte ce ar fi putut să confirme suspiciunile avute de organizator.
Având în vedere cele menționate mai sus, considerăm că pariul efectuat trebuia validat, iar câştigurile rezultate trebuiau achitate conform prevederilor art. 8, alin. (2) din Anexa I la HG nr. 111/2016. dispoziții legale ce au fost încalcate de organizatorul de jocuri de noroc.
Faţă de cele de mai sus, rezultă faptul că au fost încălcate, dispozițiile legale sus-menționate, fapt pentru care organizatorul de jocuri de noroc la distanță 888 Romania Limited din Malta a fost sancţionat contravențional cu amendă în valoare de 20.000 lei conform PVCSC Seria ONJN/A numărul... /11.07.2024.
Precizăm faptul că operatorul economic a prezentat ca document menit să ateste plain la bugetul statului, conform prevederilor legale în vigoare, a sumei de 5.000 lei, reprezentând jumătate din minimul amenzii contravenționale aplicate, O.P. cu referința... /23.07.2024...”.