ONJN a fost la un pas să blocheze toată piața păcănelelor, dacă nu ar fi modificat mult-discutatul Ordin 404. Soluția găsită de Silviu Pocora, vicepreședintele care asigură interimatul pentru funcția de președinte, a fost o prelungire până la începutul anului viitor.
Vocile din piață spun că prelungirea cu doar 6 luni nu rezolvă mare lucru, cât timp nu se rezolvă problema schemei de acreditare specifice pentru domeniul jocurilor de noroc, avizare care se poate face în strânsă colaborare cu RENAR.
După ce expiră cele 6 luni, piața are de înfruntat din nou aceleași probleme, spre supărarea firmelor de metrologie. Și iarăși o actualizare a ordinului 404 va putea prelungi situația. Apoi, se discută dacă nu cumva un alt ordin trebuia actualizat: 86, nu 404!
Ar fi vrut un an, li s-au dat doar 6 luni
Cristian Pascu, preşedintele Asociaţiei Organizatorilor şi Producătorilor de Jocuri de Noroc din România (AOPJNR), exprimă năduful „celor mici și mijlocii”:
„Eram și noi pe undeva în multitudinea de motive care solicitau/impuneau prelungirea tranziției după data de 1 iulie, cu demersul nostru de a proteja pe cei care au aparate în proprietate și nu mai le pot utiliza pentru că nu vor avea de la producători noile AT-uri...
De data aceasta, s-au suprapus din diverse direcții solicitările (fiecare cu motivele lui), chiar și producătorii (cei doi care domină piața) au realizat că nu au oferit la timp AT-urile și adaptările de instalare, iar unii din marii operatori s-au văzut fără livrarea aparatelor solicitate în noul format.
Regretabil este că nu suntem noi, cu lupta noastră pentru supraviețuirea operatorilor majoritari, de nivel mic și mediu preponderent autohtoni, prioritari în luarea deciziilor, dar ne „jucăm” șansa până la capăt, motivele noastre sunt transparente, pot fi declarate public, fără interese ascunse!
Ordinul 86 este o prelungire, modificare prin unele locuri, a lui 404. Nu știu juridic cum era mai corect, au juriști acolo (n.r. - la ONJN), dar important este că s-a obținut ceva ceva ca prelungire a tranziției, chiar dacă minimal ca și durată... Un an, nu doar 6 luni, ar fi fost mult mai potrivit, pentru a rezolva pe deplin necesitățile.
Încasări tot mai slabe din pricina taxelor
Lipsește interdicția de a mai introduce pe piață alte aparate „de tip vechi” pe această perioadă de prelungire. În varianta propusă de noi, se putea continua doar cu aparatele „de tip vechi” autorizate în ultima perioadă (am propus în ultimii doi ani, de la apariția lui 404), pentru a nu mai permite decât introducerea aparatelor „de tip nou” în exploatare după 1 iulie.
Riscul însă nu este prea mare, merge atât de slab cu încasările în ultimele luni încât nu prea mai mărește nimeni numărul de aparate, nici de tip nou, nici de tip vechi. Din contră, se reduce numărul lor pentru rentabilizare, noile taxe de licență și de autorizare își fac efectul complementar cu puterea financiară de joc mult redusă.
Pentru mijloacele de joc slot-machine aflate în exploatare ulterior intrarii în vigoare a Ordinul președintelui ONJN cu nr. 404/2020 se vor putea efectua verificări tehnice periodice și de reparații, conform procedurilor în vigoare anterior acestui ordin, până la data de 30 iunie 2025. Așa arăta propunerea noastră. Eram dispuși să cedăm, negociem, ca termen până la 30 iunie 2024”.