Lumea politică din România (atât Puterea, cât și Opoziția) se zbate într-un efort susținut de a interzice complet reclamele la jocuri de noroc, inițiativă îmbrățișată deja în Republica Moldova.

Este o idee populistă, aplaudată de publicul aflat pe margine, exasperat de reclamele la casele de pariuri care împiedică vizionarea în tihnă a emisiunilor preferate de la televizor, dar care riscă să declanșeze efecte nedorite.

Măsura ar duce, inevitabil, la îmbogățirea suplimentară a operatorilor, care, în lipsă de reclame, se vor adapta din mers și vor găsi soluții alternative. Măsura de interzicere va crea însă un seism pe orizontală, punând la podea departamente întregi de publicitate.

Vor muri ziarele și revistele editate pe hârtie, publicații care oricum sunt muribunde. Apoi, bugetele televiziunilor vor fi crunt mutilate. Multe posturi TV, în lipsă de finanțare venită din zona jocurilor de noroc, vor deveni abonate la banii de partid, pierzându-și echidistanța de care publicul are atâta nevoie, pentru o informare onestă.

Cât costă de devii sponsor principal la o echipă de fotbal

Sportul românesc, aflat cu un picior în groapă, se va prăbuși. Tot ce înseamnă jocuri de echipă, începând cu fotbal și terminând cu handbal și volei, au sponsori proveniți din lumea pariurilor și a jocurilor de noroc. Iar sumele investite nu sunt mici.

Dacă în trecut, un sponsor principal plătea unei echipe de fotbal 100.000 de de euro, acum, pentru a ocupa o astfel de poziție fruntașă, sumele sunt de ordinul a jumătate de milion de euro. În Belgia a ieșit scandal, după ce s-a propus interzicerea reclamelor la echipele de fotbal.

Interzicerea ar băga sumele îndreptate acum în media în buzunarul și așa doldora al operatorilor economici (se estimează că este vorba despre 100 de milioane de euro pe an). Și ar pune pe butuci domenii adiacente.

Bonusurile anunțate în prezent de reclamele la care rulează la TV și în online se vor reinventa și vor lua altă formă de promovare. Pe străzi vom vedea comis-voiajori care vor distribui coduri și vouchere pentru cei dornici să parieze și să joace la cazinouri.

Așadar, măsura interzicerii totale a reclamelor la jocurile de noroc nu poate fi una dătătoare de optimism, chiar dacă a interzice publicitatea în jurul școlilor și a grădinițelor sau a limita reclamele pot reprezenta decizii de salutat.