Sub titlul „Cauză și efect”, o altă asociație a operatorilor de jocuri de noroc, AOPJNR, prin vocea președintelui Cristian Pascu, se arată dispusă să participe la lupta contra pieței ilegale. Și nu omite să tragă în guvernanții care au scos în afara legii anumite aparate.

„Alături de celelalte asociații, ne exprimăm dorința de a contribui la toate acțiunile care pot duce la combaterea operării ilegale în domeniul jocurilor de noroc! Atât în zona de slot-machine land-base, cât și în zona de on-line!

Cu atât mai mult cu cât poziția noastră este și a fost de reprezentare a intereselor celor care desfășoară activitatea în mod legal, făcând opoziție constructivă și criticând aspectele legislative care de-a lungul anilor au dus la defavorizarea antreprenorului autohton, pe de o parte, dar și de respectare a legislatiei în vigoare.

Prin cadrul de lucru instituțional, asociația noastră se străduieste ca în faza de elaborare și adoptare a modificărilor legislative să protejeze interesele clasei autohtone mici și mijlocii a industriei și să nu lase, pe cât posibil, să fie implementate prevederi discriminatorii. Ulterior adoptării legii, chiar și cu prevederi inechitabile, aceasta trebuie respectată, dacă nu există o altă decizie a instanțelor de judecată, sau cel puțin până la o nouă etapă de amendare a legii, așa cum ne-o dorim.

Ca o dovadă elocventă a interesului nostru permanent de a avea transparență în ceea ce privește modul de operare legal este insistența cu care de-a lungul anilor, după înființarea ONJN, am solicitat tuturor conducerilor care s-au perindat să realizeze și să publice "Registrul mijloacelor de joc", respectiv evidența publică a locațiilor din țară, cu aparatele și organizatorii licențiați care le exploatează.

Informațiile despre distribuția teritorială a aparatelor autorizate sunt un instrument vital în identificarea celor care încearcă să lucreze "la negru", fiind un mijloc de bază în sprijinul acțiunilor de control!

Aceasta evidență publică a fost operațională până în anul 2013, când acest domeniu era coordonat de o direcție din MFP; paradoxal, în loc să se perfecționeze, această evidență a dispărut de la momentul înființării ONJN!

Doar în ultimele săptămâni, odată cu instalarea noului președinte ONJN, constatăm decizia benefică de a rezolva cu prioritate această temă fierbinte!

Dar EXPANDAREA OPERĂRII ILEGALE DIN ULTIMA PERIOADĂ ESTE DE FAPT UN EFECT! CARE ESTE CAUZA, ÎNSĂ?

În principal, reglementarea (din legea 107/2024, "legea Simonis") de interdicție a activității de operare slot-machine land-base în localitățile sub 15.000 de locuitori!

La ce a ajutat această "prohibiție" definită după un criteriu arbitrar? În nici un caz la scăderea dependenței și apetitului de joc a locuitorilor din acele zone, deoarece există accesibilitatea pe on-line a acelorași tipuri de jocuri, chiar cu bonusuri și cu o mai mare diversitate a ofertei de jocuri.

Guvernanții i-au considerat pe oamenii din acele localități incapabili să-și poarte de grija propriei vieți și a propriilor opțiuni de divertisment, în mod demagogic, cu o aroganță care vedem și în aceste zile câte frustrări și clivaje a creat în societate.

Soluțiile reale de protejare a acestor oameni, dacă e să-i consideram mai expuși decât pe cei din marile orașe, sunt mai multe:

Prima, educarea și informarea, dezvoltarea spiritului critic, este necesară în egală măsură la nivelul întregii societăți, dar necesită timp, după decenii în care educația a fost neglijată.

În ceea ce privește industria noastră, exista o soluție accesibilă imediat, prin care se previne dependența și se evită pierderile financiare însemnate pentru jucători.

Este o soluție prin care jucătorul este îndreptat clar spre divertisment și nu spre un ipotetic câștig financiar. Nu am inventat-o noi și este utilizată în majoritatea țărilor civilizate, cu tradiție în reglementarea acestui sector:

înlocuirea prohibiției - care încurajează și eliberează terenul în favoarea operării ilegale - cu permiterea (cu aplicare preponderent în mediul rural) exploatării exclusiv a aparatelor slot-machine cu risc limitat, care oferă mize și premii cu valoare mică, de divertisment!

Acest tip de aparat, cu mize de maxim 2 lei și câștiguri limitate la maxim 1.000 lei, a existat anterior și în legislația noastră, dar a fost interzis fără nici o motivare, prin OUG 82/2023.


Tocmai de aceea nu am pregetat să susținem reintroducerea, chiar sub o nouă formă de reglementare și exploatare, a acestui tip distinct de aparat, cu denumirea internațională de AWP (Amusement With Prizes) - tocmai pt. că subliniază specificul de distracție cu mize mici, implicit cu pierderi mici, dar și cu premii mici, care nu generează dependență.

Menționăm că interdicția totală de a opera în localitățile sub 15.000 de locuitori a afectat devastator și în primul rând organizatorii autohtoni, care operau cu preponderență în acest tip de localități, precum și veniturile multor familii de mici întreprinzători, ale deținătorilor de spații din aceste zone, cu care se coopera, dar și angajații acestora.

Aceasta nu scuză în nici un fel operarea „la negru”, dar este un adevăr verificat că acest gen de restricții impuse intempestiv și arbitrar, fără fundament și fără studii de impact, care distrug afacerile pe orizontală, așa cum erau ele, chiar la dimensiuni reduse pentru unii, „împing” către operarea „la negru”, un efect condamnabil, nedorit de nimeni.

Dar până la crearea unei alternative legale, care să genereze venituri atât organizatorilor cât și statului, locuri de muncă plătite legal, impozitele și taxele de care statul spune că are atâta nevoie, dar și un mediu controlat, în care jucătorii să fie protejați financiar și administrativ, situația nu se va putea reglementa pe deplin, oricât de multe metode coercitive ar pune statul în mișcare; este evident, experiența atât de multor jurisdicții ne arată în mod clar faptul că lupta cu infracționalitatea nu se câștigă prin prohibiție, ci prin reglementare corectă și oportună”.

Conținutul website-ului playresponsibly.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate articolele de pe acest site sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe playresponsibly.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor playresponsibly.ro, vă rugăm să ne contactaţi.