Playresponsibly publică astăzi dreptul la replică trimis ieri de SelfPay, după articolul dedicat acestei rețele interne de automate.
Îl publicăm integral, cu câteva mențiuni. Reacția a scris că inițial SelfPay a avut stand la Romexpo, revenind ulterior asupra textului. Este adevărat că firma nu a fost acolo ca persoană juridică, dar destui alți operatori-parteneri au folosit aparatele respective pentru a-și face reclamă la soft-urilor, fie carcaselor de aparate.
Mai multe persoane, operatori prezenți la Romexpo cu ocazia Extertainment Expo Arena 2023, confirmă că le-au fost prezentat modul de funcționare al acestor tonomate. Cu alte cuvinte, n-a fost SelfPay acolo ca și entitate juridică, dar a avut o „reprezentare” puternică.
Apoi, SelfPay omite sâmburele problemei. Redacția a construit articolul pe hiba că nu există un control eficient, real, al minonilor la depunerea banilor în tonomat, iar compania se face că nu pricepe și răspunde pe lângă problemă, motivând că aparatele funcționează pe răspunderea operatorilor de pariuri și repetă obsesiv că un cont de pariuri se deschide doar cu verificarea prealabilă a identității.
PRECIZĂRILE SELFPAY:
„Vă transmitem în randurile de mai jos răspunsurile punctuale la întrebarile adresate prin email-ul pe care l-ați transmis marţi, 12 septembrie, la ora 17:21. Avem rugămintea să le preluați pentru corecta informare a cititorilor dumneavoastră. Mulțumim.
Playresponsibly: Cui aparține rețeaua de automate SelfPay?
SelfPay: Rețeaua SelfPay este deținuta de Selfpay SA, companie 100% românească. Cea mai mare rețea de Stații de Plată de tip self-service din România are aproape 10.000 de Stații de Plată și peste 260 de servicii disponibile, printre care amintim: plata facturilor, plata ratelor, plata taxelor și impozitelor, reîncărcarea cartelelor de telefon mobil, divertisment și altele.
SelfPay SA, înființată în 2009, este o companie ce a emis obligațiuni listate la BVB din 2021, cu obligații legale de transparență în raportare, inclusiv în ceea ce privește acționariatul și beneficiarii reali ai fondurilor, acesta fiind 100% românesc (detalii pe pagina BVB a SelfPay – indice PAY26E) și pe site-ul nostru în secțiunea Relații Investitori: https://selfpay.ro/relatii-investitori/
Cum au ajuns operatorii de pariuri online printre clienții automatelor dvs?
SelfPay prestează serviciile de colectare a sumelor depuse de utilizatori în numele și pe seama emitentului de monedă electronică pe baza unor contracte comericale. Acesta din urma procesează plățile prin platforma sa tehnologică iar aceasta este integrată cu sistemele de conturi ale organizatorilor de jocuri de noroc. Rețeaua și terminalele noastre nu fac altceva decât să opereze plăți; nu permit deschiderea de conturi de jucători, plasarea de pariuri etc.
În benzinăriile în care automatele sunt plasate, cine are obligația să verifice dacă persoana care depune bani într-un cont de pariuri afiliat SelfPay este sau nu majoră?
În primul rând dorim să clarificăm faptul ca SelfPay nu este afiliată cu niciun operator de jocuri de noroc. De asemenea, un utilizator al site-urilor de jocuri de noroc își poate alimenta contul de jucător prin rețeaua SelfPay doar după ce parcurge, în prealabil, întreg procesul de KYC (know your customer) pe site-ul organizatorului de jocuri de noroc. Ulterior, utilizatorul poate alimenta contul în rețeaua SelfPay, fie în baza unui cod unic de plată generat din platforma organizatorului, pe baza contului sau de jucător, fie prin achiziția unui PIN valoric. În ambele variante, jucătorul trebuie să aibă un cont care, în prealabil a fost validat de către operator, conform legii.
Care este procentul perceput de SelfPay pentru fiecare tranzacție/depunere, în cazul tututor companiilor, dar în mod particular al firmelor de pariuri sportive?
R: Valoarea serviciilor este calculată procentual din suma platită de client și poate fi diferită în funcție de momentul plății, dar și de alte condiții de executare a plăților stabilite de furnizori. În toate cazurile, SelfPay informează Clientul în mod transparent și fără echivoc despre valoarea serviciilor până la momentul operării plății, deci înainte de efectuarea acesteia. Informația despre valoarea serviciilor este indicată la pagina corespunzatoare efectuării tranzacției pe interfața Stației de Plată). Clientul are dreptul să refuze serviciul în orice moment până la efectuarea plății prin intermediul Stației de Plată.
În cazul serviciilor de alimentare a conturilor deschise pe platformele online de jocuri de noroc, menționăm că acestea sunt prestate de SelfPay în numele și pe seama emitentului de monedă electronică, în baza unor contracte comerciale. Pentru aceste servicii SelfPay primește un comision de la emitentul de monedă electronică, iar acesta din urmă procesează plățile prin platforma sa tehnologică, în situația dată aceasta fiind integrată cu organizatorii de jocuri de noroc.
Facem de asemenea o serie de precizări referitoare la afirmațiile din articolul publicat pe siteul https://playresponsibly.ro ( https://playresponsibly.ro/responsabilitate/cine-scoate-milioane-din-automatele-selfpay-aparatele-sunt-case-de-pariuri-lasate-liber-la-indemana-minorilor-887# ) miercuri, 13.09.2023. Acesta conține foarte multe informații false, iar pentru corecta informare a cititorilor dumnevoastră, vă rugăm să faceți corecturile cuvenite și să preluați răspunsurile de mai jos.
“Mai nou, terminalele permit să îți poți încărca inclusiv contul de pariuri. Sunt aparate poziționate strategic, de care omul obișnuit se împiedică la tot pasul: în supermarketuri, lângă șaormerii sau prin benzinării. Un părinte își trimite copilul să achite factura la lumină și se trezește că banii merg la pariuri.”
- Un utilizator nu își poate alimenta contul de jucător fără a parcurge în prealabil intreg procesul de KYC, conform legii, pe site-ul organizatorului de jocuri de noroc. De asemenea, în rețeaua SelfPay, utilizatorul se identifică folosind un cod unic de plată generat din platforma organizatorului, pe baza contului de jucător, cont care a fost validat anterior de către organizator. Responsabilitatea privind procesul de KYC aparține integral organizatorului de jocuri de noroc.
- De asemenea, ipoteza conform căreia “un părinte își trimite copilul să achite factura la lumină și se trezește că banii merg la pariuri” este doar o speculație. Stația de Plată SelfPay emite chitanțe pentru fiecare tranzacție, iar părintele poate verifica oricând, orice plată efectuată la o Stație de Plată SelfPay.
- În termenii și condițiile de utilizare a Stațiilor de Plată se precizează clar că vârsta minimă a utilizatorilor trebuie să fie 18 ani. Iată un extras din documentul “Termeni și condiții de utilizare a Stației de Plată SelfPay pentru clienți”: “Serviciile oferite de societatea SELFPAY SA sunt adresate exclusiv persoanelor care au împlinit vârsta de 18 ani la data acceptării ofertei companiei. Prin acceptarea ofertei și, implicit, a documentului “Termeni și condiții”, clientul declară că are împlinită vârsta minimă de 18 ani necesară pentru a intra într-o relație contractuală cu societatea noastră.”
-
„SeflPay a avut stand la expoziția producătorilor de păcănele
În timp, automatele au devenit adevărate mini-case de pariuri, cu mențiunea că n-au nevoie de vreo licență aparte de la ONJN, instituția statului care reglementează piața jocurilor de noroc. Statul nu pare să aibă controlul lor, așa că, practic, le dublează neoficial pe cele amplasate legal, în agenții autorizate. Deși funcționează doar pe online, operatori precum Efbet sau NetBet ajung să dețină și agenții terestre, prin intermediul acestor carcase/automate. În panoul cu companiile atrase în sistemul SelfPay se regăsește inclusiv Loteria Națională.
De la aceste aparate se pot încărca direct cu bani contul de joc la cazinoul on-line. Fără act de identitate, fără card bancar. Din același loc se plătesc facturile la gaze naturale și la curentul electric, iar copiii pot lesne să-și umfle conturile de joc sau să cumpere licențe sau opțiuni pentru jocurile distractive, deși nu au încă vârsta legală pentru astfel de cheltuieli.
Rețeaua SelfPay a avut stand și la expoziția de la Romexpo, de săptămâna trecută, acolo unde ONJN n-a catadicsit să se afișeze, de teama unor reacții ostile din partea operatorilor nemulțumiți de recentele modificări fiscale.
Astfel, s-a trimis un semnal fără echioc că SelfPay se poziționează la dreapta jocurilor de noroc, un domeniu atât de bănos. La început, doar câteva branduri erau incluse în SelfPay, provenind din variate domenii. Treptat, platforma a adunat tot mai mulți membri, unii fiind operatori de pariuri.”
Și în această secțiune a articolului sunt o serie de informații false:
1. SelfPay nu a avut stand la a expoziția de la Romexpo, de săptămâna trecută. Soluțiile de plată SelfPay au fost incluse, printre altele, în standul de prezentare al unui producător de terminale de tip self-service pentru diferite industrii, acesta fiind un producător cu care SelfPay colaborează.
2. “În timp, automatele au devenit adevărate mini-case de pariuri, cu mențiunea că n-au nevoie de vreo licență aparte de la ONJN, instituția statului care reglementează piața jocurilor de noroc.” O afirmație falsă pe care autorul textului ar fi demontat-o singur dacă ar fi avut curiozitatea să folosească un terminal SelfPay. În rețeaua SelfPay nu se pot accesa platformele de jocuri de noroc online, respectiv, nu exista posibilitatea de a paria prin rețeaua SelfPay. Colectăm sumele plătite de utilizatori în rețeaua SelfPay, în numele și pe seama emitentului de monedă electronica. Acesta procesează tranzacția de alimentare a contului pentru organizatorii de jocuri de noroc cu care colaborează.
Singurul parteneriat pe care îl avem este cel cu Loteria Română, pentru cumpărarea biletelor de loterie fiind obligatorie identificarea utilizatorului, vârsta minima a participanților fiind de 18 ani.
3. “Statul nu pare să aibă controlul lor, așa că, practic, le dublează neoficial pe cele amplasate legal, în agenții autorizate. Deși funcționează doar pe online, operatori precum Efbet sau NetBet ajung să dețină și agenții terestre, prin intermediul acestor carcase/automate. În panoul cu companiile atrase în sistemul SelfPay se regăsește inclusiv Loteria Națională.”
La Stațiile de Plată SelfPay nu pot fi accesate platformele organizatorilor de jocuri de noroc. Stațiile de Plată nici nu pot fi folosite pe post de agenții de pariuri, pentru plasarea pariurilor sau rularea altor tipuri de jocuri de noroc disponibile pe aceste platforme. În rețeaua SelfPay se pot alimenta doar conturile jucătorilor verificați de către organizatorii parteneri ai emitenților de monedă electronica cu care colaborăm. Pentru că persista aceasta confuzie, afirmăm clar că nu se pot accesa jocurile niciunui operator online prin terminalele noastre. Nu suntem operatori și nu activăm pe piața pariurilor.
4. “De la aceste aparate se pot încărca direct cu bani contul de joc la cazinoul on-line. Fără act de identitate, fără card bancar. Din același loc se plătesc facturile la gaze naturale și la curentul electric, iar copiii pot lesne să-și umfle conturile de joc sau să cumpere licențe sau opțiuni pentru jocurile distractive, deși nu au încă vârsta legală pentru astfel de cheltuieli.”
Un utilizator nu își poate alimenta contul de jucător fără a parcurge, după cum spuneam, întreg procesul de KYC pe site-ul organizatorului de jocuri de noroc. Mai mult, în rețeaua SelfPay, utilizatorul se identifică și cu un cod unic de plată generat din platforma organizatorului pe baza contului de jucător, cont care în prealabil a fost validat conform legii de către organizator. Procesul este similar cu cel pentru plata facturilor sau pentru plata ratelor la credite.
“Cine se află în spatele Zebra Pay, compania care deține „mașina de făcut milioane SelfPay”
Redacția a luat urma SelfPay. „Aparține celor de la Zebra Pay. Sunt niște ruși în spate, din câte se aude... Mulți ani au încercat la ONJN, cât era Odetta Nestor președinte, să își ia licența, dar nu a vrut să le-o dea. Doreau să poată procesa plăți. După ce a plecat Odetta, văd că au reușit. La benzinării, nu este nimeni obligat ca acela care bagă benzină să verifice vârsta celui care depune, cine poate și cine nu, din punct de vedere legal”
Nu mai comentăm cât de false și de tendențioase sunt afirmațiile din aceast paragraf în care un jurnalist “a luat urma” companiei noastre listate, care are obligația să depună periodic rapoarte auditate și extrem de transparente. Jurnalistul afirmă că “sunt niște ruși în spate” tocmai pentru a aduce prejudicii unui brand care nu a avut nicio relație de business cu Rusia, darămite acționari. SelfPay SA, înființată în 2009, este o companie românească, a emis obligațiuni listate la BVB din 2021, are obligații legale de transparență în raportare pe care le respectă fără excepții, inclusiv în ceea ce privește acționariatul și beneficiarii reali ai fondurilor (100% românesc - detalii pe pagina BVB a SelfPay – indice PAY26E). SelfPay deține cea mai mare rețea de Stații de Plată de tip self-service din România, cu aproape 10.000 de Stații de Plată și peste 260 de servicii disponibile.
“Poate depune oricine bani, trebuie doar să ai cont deschis la o firmă de online”.
Reiterăm faptul că un utilizator nu își poate alimenta contul de jucător fară a parcurge în prealabil întreg procesul de KYC pe site-ul organizatorului de jocuri de noroc. Deci cu alte cuvinte nu poți începe să joci pe site-urile de jocuri online de pe terminalul de plată, aceasta fiind o fabulație.
“Comisionul pe care îl percepe SelfPay este undeva între 3 și 7%, ceva de genul ăsta, din suma depusă. Firma de online îl plătește. Fac multe milioane pe lună cei de la SelfPay, în condițiile în care au câteva mii de automate în toată țara”.
SelfPay prestează serviciile de colectare a sumelor depuse de utilizatori în numele și pe seama emitentului de monedă electronică pe baza unor contracte comerciale, servicii pentru care primește un comision nu de la deponent, ci de la emintentul de monedă electronică. Acesta din urma procesează plățile prin platforma sa tehnologică integrată cu organizatorii de jocuri de noroc. La rândul său, acesta primește un comision de la organizatorii de jocuri de noroc pentru serviciile de procesare pe care le prestează pentru aceștia.
Redacția a contactat SelfPay folosind datele de contact afișate pe site, primind următoarea informare: „Vă confirmăm primirea solicitării, aceasta a fost transmisă departamentului responsabil și vom reveni cu un răspuns cât mai curând”.
Redacția a contactat SelfPay printr-un email trimis marți, 12 septembrie la ora 17:21, iar articolul a fost publicat pe site la data de 13 septembrie, la prima oră. Un text de o asemenea întindere era deja redactat la momentul la care ați solicitat aceste răspunsuri, iar faptul că l-ați publicat fără o minimă documentare și fără să așteptați răspunsurile din partea companiei denotă reaua intenție și dorința clară de a prezenta SelfPay și activitatea noastră într-o manieră negativă.
Nu suntem companie publică, activitatea pe care o prestăm nu reprezintă un pericol public, deci nu înțelegem de ce autorul textului nu a acordat companiei noaste nici măcar câteva ore pentru a răspunde”.