Playresponsibly constata cu surprindere faptul că ședința de miercuri, 10 septembrie, a avut o listă „subțire” de subiecte.
Doar 42 de puncte au fost luate în discuție la respectiva adunare, făcută prin video-conferință.
În mod obișnuit, ședința bilunară a Comitetului era o ocupată cu peste 80 de teme arzătoare.
Misterul a fost lămurit și ar avea în spate o miză pe care redacția va încerca să o lămurească în zilele următoare. Comitetul are câteva „dosare” care le frig degetele membrilor.
Tocmai acele dosare nu ar fi fost puse la mapă, fiind evitate cu bună știință, astfel că acesta ar fi motivul pentru care a rezultat o ședință „scurtă”.
Au mutat data ședinței, așa că au sărit din schemă câteva dosare
Până acum câteva zile, ședința Comitetului era anunțată pe site că se ține pe 12 septembrie, iar din documentațiile depuse până la termenul legal - „cu 9 zile lucrătoare înainte de data ședinței”, adică pe 2 septembrie, inclusiv.
ONJN le-a eliminat, probabil, pe cele depuse în ultimele două zile din acest termen, incluzând pe ordinea de zi doar documentațiile depuse până pe 29 august.
Surse din piață categorisesc drept „aberantă” această devansare față de termenul asumat și anunțat, parcă special pentru a fi ocolite anumite dosare depuse în acele două zile.
Au existat, inclusiv pentru această ședință, dar și în toate cele derulate din iulie încoace, cereri de întrerupere ale autorizațiilor sau licențelor pentru companiile care au avut aparate afectate de modificările legislative intervenite ulterior obținerii autorizațiilor sau licențelor, cereri depuse în baza OUG 80/2024, cea din iunie, dar ONJN le ignoră.
Practic, în felul acesta, ONJN îi pedepsește exact pe cei care s-au conformat interdicției care a fost impusă prin comunicatul instituției de pe 29 aprilie, de a opri aparatele din localitățile sub 15.000 de locuitori, deși atât legea, cât si comunicatul anterior stipula că aparatele deja autorizate rămân până expiră și că nu mai pot fi acordate autorizații noi în acele localități.
Neanulând autorizațiile acelor aparate, pe care companiile în cauză le-au retras și le țin în depozit cu autorizație valabilă, termenele de plată curg lună de lună, iar acelor aparate trebuie să li se plătească taxa, deși sunt oprite cu forța de stat.
ONJN se cramponează din iunie de faptul că acea ordonanță prevede și faptul că trebuie să se dea un ordin de ministru al MFP care să prevadă modalitatea de restituire a taxelor pentru cei care au plătit în avans taxele aparatelor astfel oprite.
Totuși, una este restituirea taxelor plătite în avans, iar alta este oprirea autorizațiilor, anularea lor de drept, pentru a opri hemoragia lunară de taxe pe care organizatorii trebuie să le achite lunar, în avans, pentru acele aparate cu autorizație valabilă până când va expira la termen, cu speranța incertă că statul va considera la un moment dat să le restituie acei bani.
ONJN, mumă doar pentru cei care n-au respectat legea
Speranța de restituire este însă vagă, pentru că revocarea autorizației nu se va putea face de către Comitet cu termen retroactiv, iar taxele se consideră obligatoriu de plătit pe perioada de valabilitate a autorizației.
Cu cât mai târziu ia Comitetul în discutie aceste revocări ale autorizațiilor pentru aparatele oprite de către legiuitor, cu atât mai mare este pierderea acelor companii care s-au conformat interdicției impusă de ONJN.
Operatorii au oprit aparatele și le-au pus în depozit, dar au continuat să le plătească taxa, conform legii, cu speranța că, din moment în moment, va veni legea care să oprească plățile aberante (dai bani, dar ele nu mai funcționează).
Legea a venit, în sfârșit, în iunie, dar ONJN nu o aplică, ducând în faliment exact pe cei care s-au conformat interdicției, în timp ce firmele care au funcționat au mai mers 2-3 luni până le-a revocat ONJN licența și a intrat in vigoare revocarea, iar apoi, în scurt timp, au câștigat în instanță dreptul de a continua cu aparatele, astfel că le au acum în priză și fac bani frumoși în acele localități sub 15.000, unde sunt singurii de pe piață, deoarece concurența a închis și are aparatele în depozite.
Astfel, ONJN devine pentru unii mumă și pentru alții ciumă. Culmea, este ciumă tocmai pentru cei care au respectat legea Simonis, aruncând aparatele din regiunile vizate de prevederile legale.
Neavând cum să intervină, îi lasă în pace pe operatorii care, prinși nerespectând legea, au câștigat ulterior în instanță, iar acum funcționează bine mersi.
Situația cu revocările de licență sau autorizație la cerere o știe prea bine ONJN, dar instituția nu întreprinde absolut nimic.
Niciuna din cererile de astfel de revocări, depuse ulterior datei apariție OUG nu a fost măcar pusă pe ordinea de zi a Comitetului, în niciuna dintre cele 5 ședinte ulterioare acelui moment.
Autoritatea îi lasă tocmai pe cei mai „cuminți” organizatori pradă falimentului, obligându-i lună de lună să plătească taxe pentru aparate oprite fără vina lor.
Dacă ar decide să aprobe cererile, s-ar stopa generarea de noi datorii, urmând a se stabili ulterior începând cu ce dată se vor restitui banii deja platiți în gol.
Operatorii se revoltă: au făcut în mod artificial ca unele documentații să nu mai fie în termen
Operatorii mai au o problemă majoră cu ONJN. „I-au nenorocit pe cei cu mutări și anunțări de jackpoturi. Pentru autorizări, nu e mare diferența, că tot de la 1 ale lunii următoare încep.
Însă mutările și jackpoturile se produc din ziua următoare ședinței de Comitet, deci ar fi putut fi deschise de pe 13 septembrie în noile locații, dacă prindeau ședința pentru care au depus documentațiile în termen, conform calendarului asumat pe site-ul ONJN, adică până pe 2 septembrie.
Oricum, chiar și pe 12 era cam devreme, dar dusă pe 10 este aberant, practic trebuie să fi venit de luna anterioară cu documentația.
Iar pentru cei cu cererile de revocare a autorizațiilor ar fi fost vital să li se aprobe acum, pentru că inclusiv în sedința viitoare dacă li se aprobă, ceea ce e oricum incert, ședinta este programată după data de 25 septembrie, când vor trebui încă o dată declarate și plătite pentru luna octombrie taxele lunare pentru aparatele din depozit, oprite din aprilie.
Nu se poate să devanseze data ședinței pentru intervalul de depunere în curs, făcând în mod artificial unele documentații să nu mai fie considerate ca depuse în termen doar pentru că ședința a fost mutată mai devreme, după data-limită de depunere.
Ar trebui ca nicio ședință să nu mai fie devansată, dacă față de data anunțată este mai puțin de o lună, pentru că, în funcție de acele date, organizatorii își fac diverse calcule, inclusiv în ceea ce privește valabilitatea certificatelor de verificare tehnică sau a certificatului de atestare fiscală.
Practic, cine a depus cerere de mutare de pe 2 septembrie a făcut-o pentru că nu mai funcționează în vechiul spațiu, fie că nu mai are randament, fie că i-a fost reziliat sau a expirat contractul de spațiu etc.
Nu mută nimeni aparate dintr-un spațiu în care îi merge bine. Așa că, de la începutul lui septembrie, organizatorii nu mai au decât să aștepte o lună întreagă, până la următoarea sedință, de pe 26, ca să poată redeschide aparatele în noile locații, de pe 27 cel mai devreme.
Adică, din nou, piedici pe banii noștri, pentru că taxa aparatelor merge înainte, chiar și în cele două săptămâni pe care le așteptam normal pentru o mutare, dar cu atât mai mult cu cât mai ratăm o ședință și, deci, încă două săptămâni în plus, din cauza unei astfel de devansări anunțate tardiv, când oricum era prea târziu să mai facem ceva.
Căci nu putem da timpul înapoi și să depunem dosarul pe 29 august, în loc de 2 septembrie”, reclamă operatorii de sloturi.