Discuțiile despre interzicerea reclamelor la jocurile de noroc zgâlțâie piața. Un proiect inițiat de USR, care avea o viziune radicală (interzicerea totală), a fost „înmuiat” pe traseu și a ajuns la o soluție convenabilă pentru toată lumea.

Societatea civilă vede că „s-a făcut ceva”, iar operatorii nu suferă prea tare, inițiativa legislativă neafectându-i aproape deloc (în intervalul 6-23, reclamele la jocuri de noroc erau oricum interzise).

Libertatea îl indică pe Gino Iorgulescu drept „cap al răutăților”. Președintele Ligii Profesioniste de Fotbal, care a atribuit recent celor de la Superbet contractul pentru Liga 1, i-ar fi convins pe cei de la PSD să-și retragă semnăturile de pe proiect și să boicoteze amendamentele PNL.

Fără dubiu, inițiativa legislativă zguduie piața publicității, afectând economia pe orizontală a marilor consumatori. Atinge la temelie bugetele televiziunilor și site-urilor. Dar sursele Playresponsibly dezvăluie o realitate mai profundă. Polii de putere se află la Budapesta și la Belgrad. Și de la Bruxelles au venit mesaje prietenoase.

În capitala Ungariei lucrează de zor avocații Digi, consorțiu care au asimilat Look și Prima, construind un mastodont media în România. Astfel, drepturile TV constituie o miză importantă pentru misteriosul Zoltan Teszari. Nu sunt de neglijat nici drepturile de marketing luate de la Ligă și FRF și vândute tot de persoane apropiate grupului Digi, iar posturile tv din grup site-urile și agențiile de media rup o bucată importantă dintr-un buget total al gamblingului intern, de aproape 100 mil EUR.

De partea cealaltă a țării, la Belgrad, s-a retras un domn, căruia piața de pariuri, ca să ajungă unde este acum, îi datorează foarte multe. Persoana respectivă a avut și sau mai are legatură cu câteva platforme din piață. Cine nu-și mai amintește de defunctul winnmaster sau de pururi recunoscătoarele NetBet și WinBet.

Dar interesele cele mai importante sunt pe zona de panotaj stradal, unde acest domn deține circa 60% din piață, iar casele enumerate mai sus sunt printre clienții cei mai importanți și mai generoși alături de alte bugete ale pieței de gambling. Să nu uităm că distinsul domn de la Belgrad a avut pe aici o televiziune, mai multe site-uri sau agenții de publicitare, care și ele la rândul lor sunt mari consumatoare de publicitate din gambling.

Într-adevăr, Iorgulescu s-a mișcat și el, de teamă că rămânea cu Liga-n drum. Drepturile TV și marketingul direct sau indirect venite din bugetele platformelor de pariuri mențin pe linia de plutire cele mai multe cluburi. Gino a fost, de pe vremea lui Nicu Ceaușescu, un bun lobbyst, dar acum alții i-au dat vânt în pupa.