Jocurile de noroc au devenit prioritatea zero a Parlamentului, după promisiunile făcute public de premierul Marcel Ciolacu, cel care a declarat război fățiș domeniului.

În momentul de față se discută prin diferite comisii vreo 3 legi, una mai negră decât alta și toate la fel de rupte de realitate. Oricare dintre ele se aplică, va umple de sânge toată piața. 

Playresponsibly publică una dintre inițiative și vă spune ce urmări va avea.

Prezenta propunere legislativă are ca scop modificarea OUG 77/2009, după cum urmează:

1. pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc de la Comitetul de Supraveghere al O.N.J.N., operatorii economici trebuie să facă dovada că sistemul informatic central al organizatorului are un sistem de înregistrare și identificare a participanților la joc, precum și un sistem pentru păstrarea și transmiterea în timp real către un server în oglindă și un server de siguranță aflate pe teritoriul României și puse gratuit la dispoziția O.N.J.N. a sesiunilor de jocuri de noroc simultane, a fiecărei taxe de participare plasate de fiecare jucător, precum și câștigul plătit fiecărui câștigător;

Pentru obținerea autorizației de exploatare a jocurilor de noroc, operatorii economici trebuie să facă dovada că:

@ spațiul propus este situat la cel mult 50m de limita teritorială a orașului/municipiului ori a comunei, inclusiv a municipiului Bucuresti, potrivit prevederilor OUG 57/2019 privind Codul administrativ (nu se aplică spațiilor în care se desfășoară jocurile loto tradiționale și la distanță, noroc, noroc plus și super noroc, expres și lozuri);

@ dețin avizul de amplasament, eliberat de Consiliul Local al unității administrativ-teritoriale competente (nu se aplică spațiilor în care se desfășoară jocurile loto tradiționale și la distanță, noroc, noroc plus și super noroc, expres și lozuri);

@ spațiul propus nu este situat la mai putin de 300m de un așezământ de învățământ, inclusiv campusurile aferente acestuia, așezământ de cultură, artă, sănătate, cu caracter social, de culte religioase și altele asemenea sau în incinta acestora;

@ se interzice desfășurarea jocurilor de noroc în spații care, datorită amplasării, ar conduce la obstrucționarea traficului sau la limitarea liberului acces către alte locații de interes (intrări în imobile, pasaje pietonale, stații ale mijloacelor de transport în comun etc);

@ dețin mijloace tehnice pentru identificarea la intrare a persoanelor prevăzute la articolul 15, alin. (2), lit. c^1) (c^1: dețin mijloacele tehnice pentru întocmirea bazelor de date referitoare la persoanele autoexcluse și indezirabile);

@ Nu se poate acorda autorizație de exploatare a jocurilor de noroc în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori;

Anterior începerii activității pe raza unei localități, operatorul economic licențiat va informa, în termen de 5 zile, prin adresă, autoritatea administrației publice locale competente despre începerea activității (data începerii activității, copii de pe licență și autorizația de exploatare);

La data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial, operatorii de jocuri de noroc licențiați au obligația de a se conforma noilor prevederi. În termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial, Guvernul va modifica în mod corespunzător HG 111/2016.

2. Stadiu prezent:

Camera Deputaților

Pe ordinea de zi pentru dezbateri generale în vederea emiterii raportului la Comisia pentru Industrii, 31 octombrie 2023 (ora 14:00)

*Agenda dezbaterii publice din Comisia pentru Industrii include și celelalte proiecte de modificare a legislației pe jocuri de noroc aflate la Camera Deputatilor - Pe ordinea de zi pentru Raport, Comisia pentru Industrii, 17 octombrie 2023

Cel mai probabil, pe acest proiect se vor face modificări conforme cu ultimele declarații, adică să fie eliminate sloturile din localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori.

Se pare că tot în proiect vor să pună aprobare de la autorități locale. De asemenea, permit, prin excepție, locațiile Loteriei care operează, la rândul lor, VLT-uri în parteneriat cu Novomatic și care sunt similare în fucționare, dar nu ca și taxă, cu sloturile.

În acest fel se avantajează Novomatic prin operarea în locații de unde vor să iasă sloturile și le produce un avantaj prin discriminare clară, încălcându-se toate legile concurenței.

Cel mai probabil, prevederea va fi atacată pentru neconstituționalitate. 

Prin solicitare de autorizații de la autoritățile locale se încearcă întoarcerea cu un deceniu, când fiecare primar si polițist avea câteva sloturi la negru sau gri.

Scoaterea din localități va duce la creșterea aparatelor la negru pentru a genera bani necesari în perioada electorală care bate la ușă.