Unul dintre cele mai îndrăgite jocuri din lume a fost lansat în urmă cu 40 de ani datorită lui Aleksej Leonidovič Pažitnov, cercetător în computere la centrul de calcul Dorodnițin, o divizie a Academiei de Științe din Moscova.
În urmă cu 40 de ani, pe 6 iunie 1984, a fost lansat Tetris, jocul care a devenit simbolul unei ere, nu doar în lumea jocurilor video.
A fost inventat de Aleksej Leonidovič Pažitnov, un programator rus în vârstă de 28 de ani.
În timp ce lucra pentru Centrul de calcul Dorodnițin al Academiei Sovietice de Științe, un centru de cercetare și dezvoltare fondat de guvernul sovietic, a fost inspirat de forma geometrică tetromino, creând un puzzle de articulații pe care l-a numit Tetris.
De aici a derivat numele, dintr-un amestec între tetromino și tenis, care a fost unul dintre cele mai ușor de transpus în jocuri video în primii ani ai industriei jocurilor video.
La acțiune au luat parte colegii Dmitri Pavlovski și Vadim Gerasimov, cu care Pažitnov a perfecționat jocul și l-a „exportat” în Occident, în 1986 (era disponibil doar în URSS).
Inventatorul jocului s-a mutat în SUA
Restul este istorie. Tetris, în cei 40 de ani de existență, a fost cel mai bine vândut joc video, cu peste 520 de milioane de copii în întreaga lume.
După ce a creat jocul, Pažitnov, conform legilor în țara sovietică, a acordat drepturile organizației de stat pentru care a lucrat, recâștigând dreptul de autor abia în 1996, când a început să primească drepturi de autor.
În 1991, el s-a mutat în SUA, unde a fondat Compania Tetris (sursa: Wikipedia).
Odată cu sosirea în Occident, Tetris a cunoscut un adevărat boom, devenind un joc capabil să lipească jucătorii de ecrane ore întregi.
De-a lungul anilor, au urmat numeroase versiuni, până la celebrele console Nintendo, Playstation sau Xbox, dar și pentru PC, deși cea mai cunoscută versiune este, probabil, cea pentru Game Boy, cu consola japoneză care a fost vândută alături de Tetris cu sloganul „Din Rusia, cu dragoste”.
Tetris, învins de un puști de 13 ani
Tetris a devenit astfel, treptat, un simbol datorită simplității și gameplay-ului intuitiv, datorită culorilor și muzicii asociate diferitelor versiuni. Iar din jocul devenit legendă s-au născut numeroase obiecte marketing, de la brelocuri la tricouri, de la ornamente la lămpi, impunându-se ca simbol al unei epoci.
Dar, mai presus de toate, Tetris a putut să se prezinte ca un joc universal, unul dintre acele fenomene rare care, odată lansate, rămân „veșnic verzi, mereu actuale”.
Întâmplător, jocul, care de fapt nu are sfârșit și ar putea dura pentru totdeauna, și-a dezvăluit „limita” anul acesta, când, în ianuarie, Willis Gibson, un băiat american de 13 ani, a devenit prima persoană capabilă să „învingă” Tetris.
Între timp, jocul continuă să se reînnoiască, îmbrățișând noi tehnologii, așa cum se întâmplă cu noua experiență de divertisment propusă de Immersive Gamebox, care a debutat noul Tetris 1991 în cele 30 de locații ale sale de jocuri din întreaga lume.
O atracție captivantă care profită de cele mai recente inovații tehnologice oferite de piață și care demonstrează cum Tetris, la 40 de ani de la lansare, are încă multă viață de trăit.