Cum se duce lupta împotriva răului? Într-una dintre cele mai îndrăznețe încercări din ultimele decenii de a schimba centrul de greutate al modelului educațional britanic, guvernul Majestății Sale ia în considerare introducerea unei noi discipline, curioase, în școli: jocurile de noroc. Nu pentru a le practica elevii, ci să învețe să se apere de capcane.
Pokerul și celelalte jocuri de noroc ar urma să fie explicate la școală, dacă propunerea va trece și va avea susținere. Inițiativă delirantă sau o lovitură de geniu? Se limitează astfel un obicei prost sau se încurajează consumul? Cu siguranță, este socotit un pariu riscant.
Seamănă cu vechea teorie de luptă împotriva SIDA: „Dacă o știi, te ferești”. Propunerea a stârnit furia pedagogilor și psihologilor. Dar a fost bine primită de Partidul Laburist, care a acceptat proiectul: „Copiii trebuie să învețe când șansele sunt împotriva lor”. Formațiunea politică are și un slogan pregătit: fă-ți calculele, nu-ți pune viața în pericol!
Gamecare a avut ideea
Revista „eGaming Reiew” a scris prima despre presupusa intenție a companiei Meta/Facebook de a lansa în rețeaua de socializare un adevărat cazinou virtual, format din bingo, poker și ruletă. Primele experimente ar urma să înceapă în Marea Britanie, unde sunt peste 3 milioane de utilizatori Facebook cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani și peste un milion sub 13 ani.
„Ar fi o formă nesăbuită de cinism. Copiii ar fi făcuți să creadă că, tocmai pentru că sunt în cadrul Facebook, pariurile sunt simple și sigure. Ei bine, nu este așa! Pariurile distrug familiile”. Izbucnirea aparține profesorului Robert Lefever, fondatorul centrului de servicii Promis Recover.
Totuși, tocmai din acest motiv, asociația Gamecare - care gestionează o linie telefonică de asistență pentru cei cu probleme de jocuri de noroc, primește 3 milioane de euro pe an din donații de la agențiile de pariuri și colaborează cu Executivul - a decis să propună „revoluția culturală”.
Programe pe categorii de vârstă
Planul este simplu și se adresează celor care au cel puțin 12 ani și cu programe mai sofisticate de la 14 la 17 ani. Copiii vor fi învățați misterele curselor de cai, curselor de câini, pariurilor pe fotbal și cum stă treaba cu combinațiile de mere și delfini de la aparatele de slot.
„Este nevoie de lecții specifice, pentru a le spori cunoștințele despre jocurile de noroc”, este explicația inițiatorilor. Ministrul Educației a susținut că „odată cu creșterea exponențială a jocurilor de noroc online, există o nevoie clară de a oferi sfaturi bune tinerilor. Exact așa cum se face pentru droguri și alcool. Ei trebuie să aibă instrumentele pentru a face față lumii adulților”.
Potrivit datelor oficiului național de statistică, doi din 100 de copii sub 12 ani au probleme legate de jocurile de noroc. „Riscul există. Și este din ce în ce mai prezent”, afirmă autoritățile.
Propunerea, respinsă de pedagogi
Alan Smithers, expert în educație la Universitatea din Buckingham, consider că „Guvernul trebuie să rămână concentrat pe necesitatea de a preda discipline esențiale. Sunt sigur că scopul Gamecare este nobil, dar mă tem că această alegere nu numai că i-ar îndepărta pe copii de studiile majore, ci ar ajunge să-i introducă în joc”.
La fel crede și Chris Keates, secretarul general al sindicatului profesorilor: „Există o linie foarte fină, pe care nimeni nu vrea să o treacă, între posibilitatea de a conștientiza copiii și cea de a-i încuraja să se joace”.
Singurii care insistă ca planul să meargă mai departe sunt giganții pariurilor. Purtătorul de cuvânt al agenției Ladbrokes a susținut că este vorba despre „a face bine tinerilor”.