UEFA a publicat astăzi raportul de evaluare comparativă cu privire la fotbalul european - Documentul arată cât de mult s-au extins brandurile din pariuri și jocuri de noroc în lumea fotbalului de pe continent.
Raportul oferă încă o dată cea mai autorizată, detaliată și cuprinzătoare revizuire a peisajului financiar al fotbalului european. După cum s-a subliniat în „Raportul peisajului competiției și talentelor cluburilor europene” al ediției de toamnă, interesul pentru fotbalul european nu a fost niciodată mai mare, cu prezențe record în toată Europa.
Miliardele din fotbal
Finanțele mai largi reflectă acest lucru, toate fluxurile de venituri crescând rapid și veniturile totale din 2023, urmând să crească pe mai departe într-un ritm record. Nivelul puternic al achizițiilor de cluburi și al investițiilor din întreaga lume continuă, de asemenea, să evidențieze încrederea pe care o au investitorii în fotbalul european.
Raportul arată că veniturile cluburilor din prima divizie au atins un nivel record de puțin sub 24 de miliarde de euro în anul financiar 2022, în ciuda unor impacturi persistente ale pandemiei. Se preconizează că veniturile vor atinge peste 26 de miliarde de euro în exercițiul financiar 2023.
Raportul adaugă că, în ciuda pandemiei, veniturile din fotbalul de cluburi europene au crescut cu o rată de peste un miliard de euro pe an între 2013 și 2023, de la 15 miliarde de euro la 26 de miliarde de euro.
Prezența sponsorilor pe tricouri este un element-cheie al acordurilor de parteneriat între cluburi de top și companii dintr-un spectru larg de sectoare care își propun să valorifice expunerea câștigată prin afișarea mărcilor prezentate pe tricouri. Privind peisajul principal al sponsorizării tricourilor, comerțul cu amănuntul, serviciile profesionale și pariurile și jocurile de noroc sunt cele mai prolifice industrii.
Companiile de pariuri și jocuri de noroc reprezintă 23% din toți principalii sponsori europeni de pe tricouri în stagiunea 2023/24, în ușoară creștere față de ponderea de 22% a sezonului precedent. Încetinirea creșterii se datorează, cel mai probabil, restricțiilor existente privind sponsorizarea industriei de pariuri, interdicție aplicată în multe țări europene.
În sezonul curent, 93% dintre cele 734 de cluburi din top division aveau un sponsor principal pe tricou la data de 1 noiembrie 2023, în creștere cu 3% față de aceeași dată din sezonul precedent. Cluburi fără sponsori principali se găsesc în 21 de țări, cel mai mare număr (5 cluburi fiecare) fiind în Albania și în Gibraltar.
Din cele 15 piețe principale, după ce Chelsea FC și-a asigurat un nou sponsor de tricou la începutul sezonului, doar patru cluburi (SS Lazio, Istanbulspor, Grasshopper Club Zurich și Sevilla FC) rămân fără sponsori principali de tricouri în 2023/24.
Spania este singura ligă din Big 5 care și-a schimbat sponsorii din 2021, fiind în parteneriat cu o companie de jocuri. În restul Europei, cluburile fără sponsori principali de tricouri tind să provină de pe piețe cu venituri mai mici.