În perioada premergătoare Cupei Mondiale de fotbal (20 noiembrie - 18 decembrie), Autorité nationale des jeux (ANJ), varianta franceză a ONJN, a finanțat un studiu la Toluna - Harris Interactive (realizat online în perioada 7-11 octombrie 2022 pe un eșantion de 1.027 de persoane reprezentative cu vârsta egală sau mai mare de 18 ani), ca să-i întrebe pe francezi despre intențiile lor de pariere pe durata turneului final.

Potrivit acestui studiu, mai mult de o treime dintre francezii care vor urmări competiția din Qatar plănuiesc să parieze bani în timpul turneului. Pentru a combate convingerile false asociate pariurilor sportive și pentru a preveni riscul jocurilor de noroc excesive în rândul tinerilor, ANJ a lansat o campanie de prevenire intitulată „T’as vu, t’as perdu (Ai văzut, ai pierdut)”.

Pariurile sportive din timpul evenimentelor sportive majore sunt adevărate „mașini de bani” pentru industrie. Euro 2020, care a avut loc în iunie 2021, a generat 435 de milioane de euro în lumea pariurilor online, iar Cupa Mondială din 2018 a înregistrat 366 de milioane de euro în mediul online.

Având în vedere creșterea segmentului de pariuri sportive în ultimele luni, se așteaptă un număr mult mai mare de pariuri. Pariorii sportivi sunt în principal bărbați sub 35 de ani (70%). Valoarea medie lunară a pariului este de 240 euro. Fotbalul are cele mai multe pariuri, urmat de tenis și de baschet.

Francezii și pariurile din timpul Cupei Mondiale

Mai mult de o treime dintre francezi spun că vor să se uite la partidele de la Cupa Mondială de fotbal (38%), un procent care este cu 10 procente mai mic decât cel măsurat înainte de Euro 2020. Asta deși Franța este campioana mondială en-titre.

Jumătate dintre cei care vor să privească Mondialul arab și-au programat să parieze, amical, cu cei dragi (50%), iar mai mult de o treime intenționează să parieze bani pe meciuri (36%). Această cifră este puțin mai mare decât cea exprimată înainte de fotbalul Euro 2020 (31%).

Riscurile de dependență asociate pariurilor sportive sunt identificate pentru mai mult de 7 francezi din 10 (73%) și într-un procent mai mic printre cei care intenționează să parieze bani în timpul Cupei Mondiale.

Pariurile sportive reprezintă cea mai importantă problemă a jocurilor de noroc la nivel individual. De fapt, ponderea jucătorilor cu risc moderat este de 3 ori mai mare decât cea a jocurilor de loterie, iar ponderea jucătorilor excesivi - de 6 ori mai mare.

Motive suficiente pentru ca, înainte de începerea Cupei Mondiale, ANJ a lansat această campanie de prevenire a riscurilor jocurilor de noroc excesive la pariurile sportive.

În timp ce majoritatea pariorilor au o practică recreativă și controlată, scopul acestei campanii de prevenire este de a combate convingerile false asociate pariurilor sportive și de a sensibiliza tinerii jucători cu privire la consecințele reale ale jocurilor de noroc excesive.

Campanie cu un plan pe mai multe laturi

Cu această campanie, ANJ le vorbește tinerilor și prin noul site Evalujeu, care le permite să își evalueze practica de joc și să obțină sfaturi adecvate, pentru a menține controlul sau pentru a obține ajutor, dacă este necesar.

Planul media constă într-o componentă de influență realizată de agenția Smile pe TikTok și Snapchat, o colaborare cu Booska-P și radio Skyrock, o campanie de panouri publicitare în metroul din Paris, o campanie de reclame sociale pe Snapchat la care se adaugă conținut HeadsUp, în parteneriat cu Snapchat.

Pentru Isabelle Falque-Pierrotin, președintele ANJ, scopul este limpede și nobil:

„Pe lângă campaniile derulate de autoritățile publice, ANJ lansează prima campanie de prevenire. Pentru autoritatea de reglementare, nu este vorba de demonizare a pariurilor sportive, ci de a aduce tinerilor un mesaj de avertizare cu privire la riscurile jocurilor de noroc excesive, atunci când practicarea pariurilor sportive iese în ofsaid”.