Mult-discutată și în România, ideea interzicerii publicității la jocuri de noroc este o temă mereu actuală. Reluată în cheie populistă, tema n-a fost, deocamdată, tranșată în vreun fel la nivel politic.
Pentru a informa publicul, dar și pentru a da o mână de ajutor autorităților de la noi, am propus o călătorie din Franța până în Olanda, trecând prin Belgia, Spania și până în Marea Britanie, pentru a trece în revistă câteva exemple despre modul în care occidentalii au decis să reglementeze publicitatea pentru jocuri.
ITALIA. Era 2018 când, în Italia, Guvernul a lansat așa-numitul decret al Demnității, care includea la Articolul 9 introducerea unei interdicții de a promova jocurile de noroc cu câștiguri în numerar.
În anii următori, când s-a ajuns la legalizarea sectorului, Italia a fost luată ca exemplu de numeroși „vecini” europeni, care au adoptat reguli mai mult sau mai puțin stricte pentru a reglementa publicitatea în sector. Totuși, în niciun caz, Italia nu ia în calcul interdicția totală.
SPANIA. Printre primii care s-au inspirat din Italia a fost Spania, care, în noiembrie 2020, a aprobat un decret regal ad-hoc, care a intrat în vigoare la sfârșitul lunii august 2021, în virtutea căruia mesajele publicitare legate de sector, în primul rând la pariuri, dar nu numai, sunt permise doar pe web, rețele sociale și e-mail, dacă există consimțământ expres.
Mărcile operatorilor nu pot apărea pe uniformele sportive sau pe numele stadioanelor, echipelor sau competițiilor, este interzisă publicitatea la radio și TV în afara intervalului orar 1-5. De asemenea, folosirea imaginii unor oameni celebri este interzisă.
În octombrie 2022, Spania a dat undă verde unui nou decret regal pentru reforma jocurilor publice, prin care, printre altele, este de așteptat ca publicitatea de către operatorii din sector să aibă loc cu respectarea principiului „responsabilității sociale”, interzicând „atitudinile sau comportamentele umilitoare, denigratoare sau opresive și cele care leagă în mod pozitiv sau atractiv activitățile de jocuri de noroc cu activități sau comportamente ilegale sau dăunătoare sănătății publice; cele care provoacă prejudicii economice, sociale sau emoționale, denigrează persoanele care nu joacă jocuri sau conferă superioritate socială celor care o fac, sugerează că jocul poate îmbunătăți abilitățile personale sau recunoașterea socială sau conține conținut sexual și leagă jocul cu riscul de seducție, sexualitate, succes sau atractivitate mai mare”.
BENELUX. La 1 iulie anul acesta, însă, limitele publicității pentru jocuri de noroc au devenit realitate în Țările de Jos și în Belgia.
În țara portocalie, în esență, operatorii nu vor putea face reclamă la TV, radio și în ziare și reviste, în timp ce publicitatea în „spațiile publice” - precum panouri și adăposturi de autobuz - și în clădirile accesibile publicului este de asemenea interzisă. Această ultimă prevedere include publicitatea în cazinouri, sălile de jocuri de sloturi, cinematografele și cafenelele. Cu toate acestea, marketingul în mediul de jocuri online poate continua, la fel ca și publicitatea online generală, corespondența directă, TV și rețelele sociale, deși în „condiții stricte”.
Ilustrarea regulilor în vigoare în Belgia este difuzorul lui Marjolein De Paepe, manager de comunicații al autorității de reglementare Kansspelcommissie: „În primul rând, dorim să subliniem că aceasta nu este o interdicție totală, ci restricții. Unele încălcări au fost deja identificate și operatorii au fost invitați să regularizeze situația, ceea ce fac. Deocamdată nu a fost necesară declanșarea niciunei proceduri sancționare.
FRANȚA. Pentru Hexagon, răspunsul îl oferă Elsa Trochet-Macé, director de comunicații al ANJ - Autorité nationale des jeux. „Spre deosebire de unele țări care interzic sau limitează sever publicitatea, vrem să păstrăm unele opțiuni deschise. Nu credem într-o interdicție totală, care dă naștere unei anumite eludări, ci mai degrabă într-o consolidare a cadrului de reglementare existent.
Acesta este scopul ambițiosului plan de acțiune pe care autoritatea de reglementare l-a implementat încă din 2022, care prevede o supraveghere atentă a practicilor de publicitate ale operatorilor de jocuri de noroc: linii directoare și recomandări privind comunicările comerciale, ghiduri privind recompensele financiare (bonusuri, pariuri gratuite etc.)”.
MAREA BRITANIE. Rămânând în Europa, cel puțin din punct de vedere geografic, încheiem circuitul cu Regatul Unit. Iată ce spune DCSM - Departamentul pentru Digital, Cultură, Media și Sport, prin vocea lui Sam Ward, manager de comunicare - Sport și jocuri de noroc. „Vom proteja pe cei mai expuși riscului de a suferi daune legate de jocurile de noroc, permițând în același timp celor care doresc să joace să facă acest lucru în siguranță. Există deja reguli solide pentru a se asigura că publicitatea pentru jocurile de noroc este responsabilă din punct de vedere social, dar, ca parte a planurilor noastre privind Cartea albă pentru jocuri de noroc, Premier League s-a angajat să interzică sponsorizarea tricourilor de la sfârșitul sezonului 2025 /26”.